UrbanWineBox: 500% stigning i omsætning på ét år

UrbanWineBox: 500% stigning i omsætning på ét år

Da en gruppe investorer fra Keystones i juni 2019 gik ind i Urban Wine Box, opsummerede lead investor virksomhedens profil sådan her: ”Airbnb for fine wine kombineret med en P2P- og B2C-markedsplads med det bedste fra Amazon og Vivino”.


Læg dertil den klare ambition om at blive verdens største markedsplads og community for urbane vinelskere, så er scenen sat.

Læs også: UrbanWineBox sigter internationalt med Keystones i ryggen

Vi har spurgt Urban Wine Box, hvordan det går med milepælene her et års tid efter og CEO Kenneth Tang Lærke fortæller:

Vi har haft travlt og det er gået som planlagt! I december 2019 landede vi en ny runde venturekapital på i alt 1,5 mio. kr. – ligeligt fordelt mellem investering og lån fra Vækstfonden. Samtidig har vi fået helt styr på vores forretningsmodel, herunder den optimale balance mellem markedsplads og vinhotel, ligesom vi efterhånden har et meget finkornet billede af vores målgrupper og dermed, hvor vi finder dem og hvordan vi interagerer med dem.

Vores forretnings succes er i høj grad afhængig af vores it-platform. Den skal ikke bare fungere; den skal også afspejle hvem vi og vores brugere er, og dét handler om fine wine og entusiasme tilsat et strejf af eksklusivitet. Det seneste år har vi lanceret en opgraderet it-platform samt en app, som kan bruges til at overvåge rumtemperatur, hvis man vælger at lagre sin vin derhjemme.

Stejlt stigende salgskurve

Sideløbende med denne udviklingsindsats har Urban Wine Box oplevet en stejlt stigende salgskurve:

I april 2020 omsatte vi for over ¼ mio. kr. – året før var tallet under 50.000 kr. I sommeren 2021 regner vi med en månedlig omsætning på markedspladsen alene på 1 mio. kr.

fortæller Kenneth – og han slutter af:

Lige nu er vores energi koncentreret om at vokse ud over Danmarks grænser. Covid-19 er naturligvis et bump på vejen, til gengæld får vi medvind af øget onlinehandel.

Også vækst i ”vinbankens værdier”

Og der er vækst hele vejen rundt: I juni 2019 var markedspladsens dyreste flaske rødvin en 2013 La Tâche Grand Cru fra Domaine de la Romanée-Conti til 29.000 kr., mens du i skrivende stund skal ryste op med 40.000 kr. for en 2012 La Romanée Grand Cru Domaine du Comte Liger-Belair. Men hvis du kun har en 100-lap at snolde for, så er der også udmærket vin at finde hos Urban Wine Box.