Fashion-software fra Aarhus får millioninvestering på 6 uger – måtte takke nej til flere investorer

Fashion-software fra Aarhus får millioninvestering på 6 uger – måtte takke nej til flere investorer

På den nye webshop IMMAGINE kan du med få klik designe din egen drømmekjole. Den idé var der mange investorer som bed på – meget hurtigere end ventet. På rekordtid havde stifteren, Michael Rasmussen interviewet og udvalgt sine foretrukne investorer.

 

En pitch hos Keystones blev startskuddet for en bemærkelsesværdig hurtig proces, hvor Michael fik syv håndplukkede investorer ombord, der i alt lagde 750.000 kr., som blev doblet op af Vækstfonden. Det tog seks uger – midt i en COVID-19 tid.

”Det gik meget hurtigt. Fra jeg talte første gang med Keystones, til at pengene stod på min konto, gik der fem-seks uger. Jeg tror, at det er en lille smule atypisk,” siger Michael Rasmussen.

 

Tog springet efter 15 år i toppen af den danske tøjindustri

Michael Rasmussen har 15 års baggrund inden for tøjbranchen. Han har arbejdet for blandt andet Bestseller og BTX Group, hvor han havde ansvaret for butikker i både Danmark og udlandet.

”På et tidspunkt syntes jeg, at der var et behov for noget andet, som jeg kunne bidrage med. Da stil og tøjvalg i byer som København, Stockholm og Amsterdam efterhånden ligner hinanden, mente jeg, at kunderne havde brug for noget mere unikt. Jeg så et hul i markedet, hvor kvinder har mulighed for at designe deres eget tøj. Det kan de gøre via vores hjemmeside og til en attraktiv pris,” fortæller Michael Rasmussen.

IMMAGINE (tidligere Next Level Unique) giver kunden mulighed for at designe sin egen drømmekjole. Kunden designer, virksomheden producerer, og efter 14 dage har kunden sin egen unikke kjole. Konceptet retter sig mod både privatforbrugere under brandet IMMAGINE og mod mode under brandet Next Level Unique.

 

Investorerne stod pludselig på spring

Michael Rasmussen henvender sig i midten af december 2020 til Keystones. Inden da havde han kontakt med Vækstfonden, som fortalte, at de gerne ville støtte ham.

”Det betød, at jeg gik til Keystones med en aftale med Vækstfonden under armen. Jeg kendte Keystones som et af de allerbedste investeringsnetværk i Danmark. De har en volumen og et setup, som jeg ved virker. Jeg talte også med andre netværk, men grunden til, at det blev Keystones, var, at de var markant hurtigere,” siger Michael Rasmussen.

Michael Rasmussen talte med Keystones i midten af december, og allerede den 21. december var et webinar med mulige investorer en realitet. Med knap 20 tilmeldte interesserede investorer og en målrettet Michael Rasmussen, blev pitchet en gedigen succes. Casen tog en opsigtsvækkende drejning, da Michael Rasmussen et par dage efter webinaret valgte at interviewe de mulige investorer.

 

Stifteren interviewer investorerne

”Det foregik lidt som i en jobsamtale,” fortæller investor Hans-Henrik Berland, der kort efter nytår kunne konstatere, at han nu var lead investor og skulle drive processen i land.

”Mellem jul og nytår havde jeg ca. 14 interviews med interesserede investorer. Jeg var heldig, for der var mange investorer, der gerne ville være med. Der var simpelthen flere investorer, end jeg havde behov for,” fortæller Michael Rasmussen, der endte ud med i alt syv investorer.

Så stifteren måtte desværre sige nej til en række interesserede investorer. Det var folk, som Michael Rasmussen i dag beskriver som ”gode og dygtige mennesker”. Men for ham var det et spørgsmål om at få sat et hold af investorer, som kunne være med på rejsen fremadrettet, og som kunne bidrage med de rette kompetencer.

”Jeg har fundet nogle investorer, som gør min forretning dygtigere. Så det er ikke kun penge, de er kommet med,” siger Michael Rasmussen, der er meget imponeret over de kapaciteter, som han fik med på holdet.

Under interviewprocessen mellem jul og nytår er der flere investorer, der har fanget Michael Rasmussens interesse. Én af dem har ingen erfaring fra tøjbranchen – nærmest tværtimod.

 

Lead investor: Hans-Henrik Berland

Efter 25 år hos den britiske virksomhed Bowers & Wilkins, kaster Hans-Henrik Berland sig i 2019 ud som privatinvestor. I 18 måneder har han været tilknyttet Keystones-netværket, da han i midten af december 2020 bliver opmærksom på IMMAGINE.

Hans-Henrik Berland syntes rent instinktivt, at det var en god idé, Michael Rasmussen kom med. Han bemærkede, at de investorer, der deltog på webinaret, var folk med en baggrund inden for tøjbranchen i modsætning til ham selv.

”Processen gik meget hurtigt, og det mener jeg skyldes, at Michael Rasmussen var god til at sortere i, hvilke investorer der skulle med ombord,” fortæller Hans-Henrik Berland.

”Michael vendte processen lidt på hovedet og kiggede på de interesserede investorer, og så plukkede han dem, som han syntes ville være de bedste at få med, og så interviewede han os.”

 

Ingen diskussion om værdisætning

Ud af de syv investorer, som Michael Rasmussen valgte ud, havde tre en baggrund i tøjbranchen. Andre kom med viden om branding, finansiering og nogle kom med IT- og online erfaring. Hans-Henrik Berland var mere generalist uden den specifikke brancheerfaring.

”Så jeg blev lead investor og stod sammen med Michael for at drive processen frem. Min baggrund er eksekvering, så det gav god mening. Jeg er ham med tjek og to-do-listen,” siger Hans-Henrik Berland.

En af grundene til, at processen gik så hurtigt, var, at investorer og stifter ikke havde megen diskussion om værdisætning, terms- eller strategi. At Vækstfonden havde givet Michael Rasmussen et tilsagn om et covid-lån, der ville løbe ud i slutningen af januar, var også udslagsgivende for den hurtige proces. Så de nye ejerforhold skulle være afklaret inden da.

 

”Hastigheden var måske lidt usædvanlig”

I 2021 skal IMMAGINE for alvor bygges. Michael Rasmussen har investeret halvandet år af sin tid, plus egen kapital, for at få modellen op at stå. Nu skal stifter og investorer over det næste års tid vise, at forretningen rent faktisk fungerer.

”Ifølge den plan vi har lagt, så skal vi ud og rejse penge igen i januar 2022. Så 2021 skal bruges til at opbygge en klar case, der er levedygtig,” forklarer Michael Rasmussen.

”Vi kigger selvfølgelig ud over landegrænserne, og jeg ved, at der bliver solgt flere kjoler i Sydeuropa end i Norden. Så vores udenlandske ekspansion går mere sydpå end nord på, men vi kigger på mange udenlandske markeder.”

Michael Rasmussen ser også med tilfredshed tilbage på en god proces:

”Hele processen med at rejse penge har været en god oplevelse. Vi arbejdede alle – Keystones, investorerne og jeg – for at processen skulle gå hurtigt, for sådan fortrækker jeg at arbejde. Hastigheden var måske lidt usædvanlig, men tegner rigtig godt for det fremtidige samarbejde mellem investorerne og mig.”

 

Brænder du også for investering i startups?
Læs om medlemskab af Keystones her