Søger du investorer? Sådan kan du komme i dialog med investorerne trin-for-trin

Søger du investorer? Sådan kan du komme i dialog med investorerne trin-for-trin

Søger du konkrete råd til, hvordan du kontakter dine første potentielle investorer? Her er en lavpraktisk kommunikationsstrategi i 8 trin inspireret af lean startup-metoden og præsenteret i bogen, Pitch Deck. Hvert trin er testet i praksis af bogens forfatter og iværksætter Rasmus Madsen, som også deler konkrete eksempler i det følgende genskriv.


Følgende metode er blot én af mange gode strategier. Læs også:
En 6-trins metode til at rejse den første million – fra dit eget investornetværk

1. Brug lean-startup metoden

Du har 100% sikkert hørt og læst om den kendte iværksætterteori, MVP. Hvis ikke skal du læse bogen “The Lean Startup” af Eric Ries.

Metoden fra bogen er simpel:

1. Byg noget hurtigt

2. Få feedback

3. Lær af det, og start forfra

Metoden, også kendt som MVP, gælder selvfølgelig ikke kun, når du bygger produkter. Den gælder også, når du skriver et pitch deck eller sådan set også, når du skriver en bog (jeps, jeg har også brugt den til at skrive denne bog).

Der er super mange fordele ved at anvende metoden på dit pitch deck!

Ved at spørge efter feedback vil du;

fjerne dumme fejl
gøre dit materiale mere forståeligt
afdække flere potentielle spørgsmål fra investorerne
skabe en interesse i dit eget netværk
få en masse gode henvisninger til investorer uden for dit netværk
få spredt dit pitch deck ud i kredse, du aldrig kunne have betalt dig til

Alt i alt vil du hæve dine chancer for en investering betydeligt. Lad os så få sendt dit pitch deck ud til feedback og tilpasset det igen!


2. Hold styr på dem du kontakter

Inden jeg slipper dig løs, skal du lige huske et par ting. Hav styr på:

Hvem du skriver til
 Hvad vedkommende giver af feedback (gem det i en mappe)
 Hvad du har sendt af svar retur til vedkommende
Om du skal kontakte vedkommende efterfølgende

 

Det prøvede vi ved at skrive alle personer på vores whiteboard tavle og herefter ind i Google Sheet! Samtidig blev der skrevet på små post-it sedler og lavet noter på alverdens blokke papir, hvilket var umuligt at holde styr på.

Sørg derfor for at bruge et ordentligt CRM-system – husk, det er lige så vigtigt som dit salgsarbejde. Tager du ikke det her seriøst, mister du overblikket og taber muligvis din investering.


3. Udvælg kandidaterne

Du er nu klar til at gennemføre din første feedback-runde. Du skal egentlig bare finde de rigtige kandidater og tage kontakt.

Du vil rigtig gerne have mennesker med forskellige erfaringer, kompetencer og holdninger til at kigge på dit pitch deck. Det er bedre med forskellige profiler, da du får rettet mangler og fejl samt italesat de fleste spørgsmål, investorerne kan sidde tilbage med.

Sørg derfor for at finde kandidater, som passer i hver af disse kategorier:

Intetanende personer
Personer inden for branchen
Erhvervsfolk med specialviden
Regnskabsnørder
Hardcore investore

4. Få feedback til dit pitch deck fra dit nære netværk

Du skal nu begynde at sende dit pitch deck ud, og du ved allerede, hvem du gerne vil sende det til. Start med dem, som er tættest på dig i dit netværk (hvor ingen broer bliver brændt, uanset hvor dårligt materialet er), og udvid langsomt, når du tilpasser materialet. Du vælger altså dem, som er tættest på dig, uanset hvilken af de ovenstående fem kategorier vedkommende tilhører.

Herunder vil du se, hvordan vores mail så ud, da vi rakte ud efter feedback blandt en masse personer.

Sådan så vores første mail ud

Da det ofte er personer i dit netværk, har du måske givet dem et kald eller skrevet en LinkedIn besked til dem før denne mail. Herefter sender du en mail a la nedenstående med dit pitch deck vedhæftet.

En ting, vi lærte undervejs, var, at det er super effektivt at sætte en fair deadline for, hvornår du gerne vil have feedbacken retur. På magisk vis kommer al feedbacken ofte den dag!

Den første mail, vi sendte rundt, så således ud:

 

Hej X

Tusind tak for du vil kigge på vores lille pitch deck 🙂

Det ville være dejligt at få lidt kritiske øjne inden vi sender det yderligere ud. Ting som:

–       Der hvor det ikke giver mening for dig

–       Steder hvor der mangler noget

–       Ting du tror folk vil være kritiske omkring (så vi kan tilpasse)

Har du ikke lyst til at kigge det igennem og notere alt hvad du tænker?

Herefter kan vi evt. tage et kald om det ellers er du mere end velkommen til at sende feedbacken her.

Pitch deck kan findes her:

XXX

Ps. Det ville være en drøm hvis vi kunne få feedback senest torsdag

På forhånd tak

Sådan så vores svar ud til personerne, der gav feedback

 

Hej X

Tusind tak for din brugbare feedback – det sætter jeg pris på! Vi har nu rettet de fleste ting, så det har været super fedt.

Her er nogle af svarene på dine spørgsmål:

1.

2.

3.

Kender du nogen du synes skal modtage vores pitch deck med henblik på en investering?

Endnu engang tak for din hjælp!

Ved nogle personer, og i den sidste runde feedback, sendte vi også det nyeste pitch deck med.

Gem al materialet

Inden længe skal du i gang med at gennemgå al feedbacken og tilpasse punkterne. Da du sikkert fortsætter med at maile med vedkommende, bliver det uoverskueligt for dig at sammenligne, hvor mange der har sagt de samme ting.

Gem derfor hver eneste feedback-mail som en PDF i en mappe, så du hele tiden kan finde hver persons feedback frem.

Jeg taler af erfaring, når jeg siger, at det vil spare dig for meget tid, hvis du gemmer dem med det samme!


5. Lær af det og tilpas dit pitch deck

Du får nu en masse feedback til dit pitch deck. Det er både fantastisk og træls på samme tid, da du får rigtig mange ting at arbejde med.

Du vil få feedback på;

ting, som er nemme at rette
ting, hvor du er 100% enig
ting, du ikke ønsker at rette, selvom du er enig
ting, hvor du på ingen måde er enig
ting, du skal rette, selvom du ikke er enig
ting, der er deciderede mærkelige

 

Alt i alt vil du få rigtig meget forskelligt feedback, og du skal selvfølgelig ikke bare rette alt, fordi en eller anden har sagt det.

Åbn mappen hvor du har gemt alle feedback-mailene og begynd at gennemgå dem én efter én. Notér gerne løbende på papir, således at du kan følge med i, hvor mange gange de samme ting bliver nævnt. Herefter begynder du at tilpasse dit pitch deck.

I bund og grund handler det om at finde fællesnævnerne og rette disse punkter. Hvis de samme ting går igen mange gange, så få dem rettet. Uanset, om du er enig eller ej, skal det gøres anderledes af dig, hvis flertallet mener det.

Alle stavefejl, fejl i links eller fx valutafejl skal selvfølgelig rettes, uanset hvor mange der nævner dette.

Når det er sagt, så sidder du tilbage med en række punkter, du skal tage stilling til. Vi byggede nogle regler op for os selv, således at vi kun rettede dét, vi vurderede var vigtigt. Her er reglerne:

1. Mindst tre personer bør have nævnt dette, før punktet skal rettes

2. Kommer der feedback, der bare giver mening, så ret det

3. Kommer der en verdensklasse idé til at vise noget bedre/enklere, så ret det

Alt andet retter du ikke!


6. Kør flere feedback-runder indtil din pitch er kniv skarp

Du er ikke færdig! Du skal sende dit pitch deck ud til den næste kreds på din udvalgte liste af personer.

Der kan ske så mange fejl, når du har redigeret i dit pitch deck – så sørg for at gennemgå tjeklisten igen, før den sendes ud til en ny pulje af feedback-læsere. I eManager fik vi feedback fra i alt 28 personer på vores pitch deck, hvilket var virkelig godt! Dette skete over tre forskellige feedback-runder.

Du kan aldrig blive 100% færdig. Der vil altid være småting, som kan forbedres. Men på et eller andet tidspunkt giver det ikke længere mening at blive ved med at rette i dit pitch deck.

Det kommer relativt naturligt, når den feedback, du får tilbage, mere er spørgsmål til forretningen end punkter, der skal rettes.

Når du når dertil, skal du stoppe med at redigere dit pitch deck.

Har du stadig flere tilbage på din liste af personer, som du skal have feedback fra, sender du selvfølgelig stadig dit pitch deck til dem, således at du fortsætter med at få spredt budskabet, men du skal ikke sidde og vente på feedbacken, da du ved, at der ikke skal rettes yderligere.


7. Send dit pitch deck ud til en bredere kreds

Du er nu klar til at sende dit skarpt polerede pitch deck ud til flere investorer! Ligesom der er uendelige holdninger til, hvad dit pitch deck skal indeholde, er der mange “strategier” til hvem og hvordan, du skal sende dit pitch deck ud.

Du har allerede gennemgået den inderste cirkel af dit netværk, da du skulle sende dit pitch deck ud til feedback-runden. Men nu skal du til at udvide dit kendskab og grave dybere ned i dit netværk.

Dit netværk er større, end du regner med! Nu gælder det nemlig ikke kun om at have et overblik over de personer, du kan tage direkte kontakt til, men også spændende investorer i det næste led. Det vil sige, at du skal tilføje investorer, du enten selv kan skrive til eller som en anden i dit netværk kan sætte dig i kontakt med.

Start med at tage et stykke papir frem og skriv dit navn i midten og kør en cirkel rundt om. Herefter skal du tilføje så mange grene som overhovedet muligt:

Venner/bekendte
Gamle chefer
Folk, du engang er stødt på til et arrangement
Leads som dine venner/bekendte har henvist dig til i feedback-runden

 

Herudover skal du selvfølgelig gennemgå venner/connections på Facebook og LinkedIn i tilfælde af, at du har glemt nogen. Du skal ikke være bange for at sende sådan en forespørgsel.

Når du er færdig, beder du selvfølgelig de andre personer i teamet om at gøre det samme.


8. Tre tilgangsvinkler du kan lade dig inspirere af

Der er hovedsageligt tre tilgangsvinkler, når du kontakter dit netværk og dine egne leads.

Jeg kan ikke fortælle dig nøjagtigt hvilken, du skal bruge hver gang, så det handler lidt om din egen mavefornemmelse.

Tilgangsvinkel 1: Vil du investere?

Den ene måde du kan kontakte netværket på er at spørge direkte, om vedkommende kunne være interesseret i et møde med henblik på en investering. Intet pis, bare direkte til agendaen.

Anvend denne tilgangsvinkel til personer, som du ved investerer og kunne have en interesse heri. Denne tilgangsvinkel virker selvfølgelig ikke med din gode kammerat, som hverken har interessen eller pengene til en investering.

Tilgangsvinkel 2: Giv os feedback

Du kan også efterspørge feedback på dit pitch deck, på samme måde som i feedback-runden, velvidende, at materialet nu er blevet ret godt! Du håber jo selvfølgelig, at vedkommende vil sænke paraderne og faktisk bare gerne vil hjælpe.

Efterfølgende skal spørgsmålet jo komme, hvorvidt vedkommende kender andre, der kunne have interesse i jer.

Anvend denne tilgangsvinkel ved personer, som du ved ikke er interesserede i at foretage en investering, men som er i gamet og har et godt netværk. Feedback-spørgsmålet er perfekt, da de vil gennemgå materialet, inden de sender det ud til deres netværk og derved blåstempler det.

Tilgangsvinkel 3: Kender du nogle relevante?

Spørg personen, om vedkommende kender en eller flere, der kunne have en interesse i at foretage en investering i jer.

Anvend denne tilgangsvinkel specifikt ved personer, som du ved har et stort netværk men ikke har interessen eller pengene til en investering.

Samtidig er den også god til personer, som generelt ikke er i gamet. Hvis vedkommende er i gamet, vil “Giv os feedback” være bedre, da vedkommende så vil gennemgå materialet, inden det bliver sendt videre i netværket.

Vi håber du kan bruge rådene. Held og lykke!

 

Introducér din virksomhed til Keystones med få klik her