Proptech-satsning lander storkunde efter første år på markedet

Proptech-satsning lander storkunde efter første år på markedet

Med en nytænkning af dørtelefonen har WelcomeBob landet sin første store ordre efter bare et år og dermed slået døren ind til udvikler-markedet. Bag startuppet står et syndikat af Keystones-medlemmer.


De fleste, der har boet i lejlighed, kender både dørtelefonen – og hvor irriterende det er, når lyden ikke går igennem eller den af en eller anden grund ikke gider åbne døren for gæsterne.
Det problem har det danske startup WelcomeBob sat sig for at løse med en moderne video-dørtelefon, hvor al kommunikationen bliver sendt direkte til en app på smartphonen. Den fungerer altså trådløst, og derfor skal der ikke installeres kabler, som der senere kan opstå fejl på.

WelcomeBob er helt anderledes. Det er essentielt en tablet der hænger ved døren, og derfor tager det kun en halv time at installere, og så virker den. Når appen er installeret på din smartphone kommer billedet og video frem af den som ringer på, og så er der en grøn knap til at lukke folk ind,

forklarer Hans Arnbjerg, Lead Investor og bestyrelsesformand i WelcomeBob – og medlem af Keystones.

Dørtelefonen gør det ikke bare nemmere for beboerne, men også nemmere at installere og administere systemet. Det har siden WelcomeBob kom på markedet for halvandet år siden overbevist en række lejlighedskomplekser og virksomeheder om løsningen. Men nu har den unge virksomhed fået sit hidtil største gennembrud: De har netop landet en ordre på 14 anlæg til nybyg udført af ejendomsudvikleren Gefion Group.

Det er i virkeligheden en kunde, som har været undervejs i godt et år, og for en måneds tid siden faldt det så på plads. Det er vigtigt for os, for lige nu handler det om at få bevist forretningen – at vi kan sælge den i tilstrækkeligt stort antal. Når vi har gjort det, kan vi begynde at skalere til Norden og Tyskland, siger Hans Arnbjerg.


Dørtelefon der hjælper administrationen

Mens det gør det nemt for beboerne, at WelcomeBob snakker direkte sammen med smartphonen, er den enkle installation og efterfølgende vedligehold og administration af anlægget det store salgsargument for boligudviklere og ejendomsadministratorer.

På et kollegie er der stor udskiftning, og derfor også meget arbejde med at holde styr på nøgler. Hos os foregår hele nøgle-arbejdet direkte i appen. Her er man onboardet i løbet af 30 sekunder, og ejer du lejligheden kan du give andre en digital nøgle i løbet af 30 sekunder – og så står deres navn på dørtelefonen med det samme, forklarer Hans Arnbjerg.

Størstedelen af det løbende arbejde er altså automatiseret, og løsningen har da også vundet stort indpas hos en række virksomheder, der ikke har en receptionist siddende, og derfor har stor gavn af automatikken. Det samme gælder kontorfællesskaber, hvor der ligesom på kollegiet er mange, som skal have adgang og stor udskiftning.

Vi prøver at disrupte den måde, man giver adgang til bygninger på. Oven i det er der masser af muligheder for softwareudvikling, så systemet kan kobles sammen med regnskabssystemer, alarm-systemer osv., så der er masser af muligheder, siger Hans Arnbjerg.


11 investorer i syndakat

WelcomeBob startede som virksomhed i sommer 2017, og efter de to stiftere havde fået fintunet produktet gennem Tech Challenge på DTU, investerede et syndikat af 11 investorer fra Keystones i startuppet i efteråret 2018.

Da vi kommer ind er produktet meget tæt på teknisk proof of concept – i sin første basale version, så i december 2018 bliver den første WelcomeBob installeret på et kontorfællesskab på Nørrebro, siger Hans Arnbjerg.

Med investeringen har investorerne finansieret yderligere udvikling af produktet, men siden produktet blev lanceret, har et andet fokus dog været altoverskyggende: Salg.


Store forveninger til fremtiden

WelcomeBob mangler stadig for alvor at bevise markedspotentialet, men det store salg til en ejendomsudvikler er et stort skridt i den rigtige retning.

Selvom produktet allerede har vist sin nytte hos blandt andet segmentet af virksomheder uden en reception, kan virksomheden nemlig hurtigt nå en helt anden skala, hvis de først får hul på udvikler-markedet.

Men der er jo virkelig et milliardpotentiale på adgangskontrol-markedet og det at administrere ind- og udflytning. Vi er bare ikke helt der endnu, men håber at vi i løbet af efteråret skal til at rejse penge til den store skalering, siger Hans Arnbjerg.