Medlem indtræder som ny CEO i en af “Keystones-perlerne”

Medlem indtræder som ny CEO i en af “Keystones-perlerne”

2,5 MIN. LÆSETID

For godt et år siden indledte et hold Keystones-investorer et lydeventyr hos mikrofon-producenten Remic Microphones, der har haft adskillige indgreb med netværket. For at løfte salget er et Keystones-medlem yderligere gået med som hhv. kommerciel CEO og samtidig åbner gruppen nu op for flere ambitiøse medejere.

 

Remic Microphones udvikler mikrofoner, som er skræddersyede til udvalgte musikinstrumenter. I sommeren 2018 gik et konsortium af 8 investorer fra Keystones netværket ind i virksomheden sammen med endnu en kapitalrunde fra Den Midtjyske Iværksætterfond og Vækstfonden. Målet var et sælge et større antal mikrofoner udenfor Danmark, samt at tiltrække en ny kommerciel CEO.

 

Et opgør med de gamle standard-mikrofoner

Remic har udviklet en serie af mikrofoner speciallavet til hvert enkel instrumenttype. Generelt er almindelige mikrofoner i dag standardiserede løsninger, som ikke gengiver det fulde lydbillede. Remic Microphones tager udgangspunkt i de enkelte instrumenters akustiske karakteristika, hvilket skaber en lyd, der kommer meget tæt på instrumentets oprindelige og sande klang.

En af perlerne

Remic har en særlig historik i Keystones, hvor de har været case i mere end én forstand. F.eks. har Keystones’ to ejere taget sin egen medicin og er selv trådt ind i virksomheden på dens tidlige stadie og har været med lige siden. Til undervisningen i netværket er Remic ofte blevet anvendt som case-eksempel.

– Sammenlignet med de mange andre cases, som kommer frisk fra havet, så er Remic et godt eksempel på én af vores gode gamle perler. Generelt sker det hyppigere, at vi arbejder i ét års cyklusser, hvor perlerækken af virksomheder – så at sige – modnes og slibes over flere omgange i netværket, udtaler Kenneth Larsen, stifter af Keystones og medejer af Remic.

Ny CEO: “Jeg er imponeret over, hvad teamet har opnået”

Virksomheden ser et stort vækstpotentiale internationalt. De rammer ind i en bred og uudnyttet lydniche: koncertsale og lydstudier verden over. Men det betyder ikke at produktet sælger sig selv og den udfordring har den nye kommercielle CEO og medejer, Stig Lumbye set frem til at tage op.

– Akustik har været et element på den ene eller anden måde gennem hele min karriere. 11 år hos Brüel og Kjær Sound & Vibration, hvor jeg startede ud som udviklingschef for deres industrielle målemikrofoner. Senere hos DELTA (nu Force) var jeg direktør for deres test og rådgivningsdivision, som også omfattede et stærkt akustik team. Så da jeg blev præsenteret for REMIC af Kenneth Larsen, var det som om ringen blev lukket. Jeg er imponeret over hvad teamet med Thorkild Larsen i spidsen har opnået og da jeg fik lejlighed til at opleve de fantastiske tilbagemeldinger REMIC får fra markedet og førende verdenskunstnere, var valget let, udtaler Stig Lumbye, CEO i Remic.

Endnu større satsning på højvolumen-markedet

Med den nye CEO i spidsen vil holdet bag Remic invitere flere medlemmer ombord i ejerkredsen. Man kan investere helt ned til 50.000 kr. og indskuddet skal gå til at skærpe salget udenfor Danmark.

– REMIC har fodfæste i det internationale marked, men som mønsterbryder og en lille spiller, så er vores fokus at skabe nye stærke relationer og distributionsveje til højvolumen-markederne. Kunstnere og lydteknikere som det topniveau som REMIC adresserer er afhængige af, at teknikken spiller perfekt hver gang og uden alle forhold. Derfor ”investerer” de heller ikke i nye løsninger uden at være 100 % sikre på, at det give dem oplagte fordele eller endnu bedre performance, udtaler Stig Lumbye.

Råd til andre medlemmer af Keystones

– Heldigvis har vi i Danmark en stærk iværksætterkultur. ”Udbuddet” af nyopstartede virksomheder er stort og broget og man skal som investor holde hovedet koldt. Ud fra min erfaring fra bl.a de kunder vi så hos DELTA, så er den største udfordring ofte at fokus på teknik overskygger forretningsplan og internationalisering. Danmark er et fantastisk sted at så frøet, men målet må altid være at planten skal gro i et større internationalt marked, udtaler Stig Lumbye.

Er du ikke medlem af Keystones?

Læs mere om medlemskab her