Keystones-investorer bekræftet i satsning: Norsk bank investerer tocifret millionbeløb i Swiipe

Keystones-investorer bekræftet i satsning: Norsk bank investerer tocifret millionbeløb i Swiipe

For langsomt, for dyrt og for besværligt. Det var founders motivation for at lave en helt ny Check-out løsning til online handel. Swiipes egen udvikling har været alt andet end langsom: Grundlagt oktober 2017, 6 mio. kr. fra Business Angels sommeren 2018, proof of concept med 200 kunder og senest tocifret millioninvestering.


Swiipe har potentiale for hurtig skalering

Der er stor interesse for Swiipe, og det er der gode grunde til. Den grundlæggende forretningsidé bag Swiipe er i sig selv god og skaber værdi for både handlende og webshopejere. Læg dertil, at en liberalisering af EU-regelsættet PSD2 gør den farbar i hele Europa. Fintech-løsninger er ofte afhængige af at have en bank som partner for at rulle ud, men det gælder ikke i Swiipe. Investorerne har desuden hæftet sig ved et stærkt og dedikeret team. Alt i alt en rigtig god mulighed for hurtig skalering.

Den seneste millioninvestering kommer fra en venture capital fond. Investeringen er kulminationen af et tæt samarbejde mellem founder og CEO Anders Riis og Keystones-medlem Lotte Marschall, som er formand for bestyrelsen. Lotte udtaler:

“Et parløb mellem founder og bestyrelse er ofte meget effektivt i forhold til at tiltrække investorer. For Swiipe har det også været væsentligt at kunne vise stor opbakning fra de Business Angels, som investerede i den endnu tidligere fase. Derudover aflaster det founder, som helst skal have overskud til at drive teamet videre parallelt med funding processen, som ofte forløber over et halvt år”


Stor markedsinteresse kræver styrket udviklingskapacitet

Den nye investering gør det muligt at styrke tech teamet, som er krumtappen i at udvikle og skalere Swiipes betalingsløsning. Som mange andre Tech startups har temaet oplevet, at det er svært at finde de rigtige tech profiler på trods af, at teamet har søgt udenfor landets grænser. Det ser dog ud til at være en anelse lettere nu, hvor Swiipe er igennem den kritiske første fase.

På kundesiden er der nu 200 webshops på Swiipes platform, og de har allerede nu glæde af kortere check-out med deraf højere konvertering samt fleksible betalingsmuligheder bl.a. MobilePay Subscription. Når EU-direktivet PSD2 om ”Open Banking” slår rigtig igennem, vil transaktionsomkostninger desuden kunne nedbringes med store besparelser til glæde for Swiipes kunder, der her får en måde at migrere fra de dyre kort-betalinger over til konto-til-konto betalinger.

“Det har ikke været svært at få vækket markedets interesse for Swiipe, derimod har det været en udfordring at kunne udvikle med tilstrækkelig hastighed. Med den nye kapital og de nye ansættelser, der er igang, ser det ud til at Swiipe iler videre til fase 2 og til realisering af ambitionerne”, forklarer Lotte.

Og ambitionerne er store, som Anders Riis fortalte til Berlingske Tidende:

”Vi kommer til at grave os endnu længere ind i markedet. Normalt ser man kun på betalinger, men jeg synes, man skal se på hele købsoplevelsen. Den stopper først, når varen er leveret. Det er hele oplevelsen, vi vil optimere”.


Parløb mellem investor/bestyrelsesformand og founder accelererer processen

Den netop afsluttede investeringsrunde blev drevet af Lotte Marschall i parløb med Anders Riis. Lotte udtaler:

“Når man henvender sig til potentielle investorer med bestyrelsesformand- og investorkasketten på, får man altid et svar, hvilket ikke er tilfældet for founders. Investorer modtager stakkevis af henvendelser, og det er min erfaring, at henvendelse fra en stærk bestyrelsesprofil er med til at få investorerne i tale. I sidste ende er det naturligvis teamet og konceptet, som investorerne ‘køber’, men opbakningen og anbefalingen fra andre erfarne forretningsfolk hjælper processen i gang.”

Om det at køre kapitalrejsning siger Lotte afslutningsvis:

“Første gang man kører en funding runde, har man ikke så meget andet end sin erfaring og den pondus, man har qua sin baggrund. Når man har været igennem flere fundingrunder, begynder man at have et udbygget netværk blandt investorer, som er guld værd for startups.”

Lotte har flere andre bestyrelsesposter i større virksomheder i konsulentbranchen og finanssektoren parallelt med sin rolle i Swiipe og andre startups.