Adiso vil være ligesom Lego — bare med planter. Og ligesom Lego er verdens bedste til at inspirere børn, vil Adiso være verdens bedste til at inspirere til et fantastisk udeliv. En investering fra Keystones-netværket og Vækstfonden skal hjælpe Adiso til at skalere deres forretning og digitalisere deres oplevelse på en måde, der aldrig er set før.

 

Adiso vil gerne inspirere sine kunder til et bedre udeliv. Det gør Adiso lige nu gennem deres webshop, kurser, blog og services inden for design af uderum. Planen er dog, at det hele skal samles i en digital service og købeoplevelse, der både er kuraterende, personlig og smart.

“Det skal være en helt ny oplevelse at få skabt et uderum, der styrker. Det vi skal bygge, er en nytænkning af e-commerce forretningen. Det er alt for svært at vælge planter og få viden om design i dag. Vi skal gøre det super nemt for folk at finde inspiration og de helt rigtige planter digitalt til at skabe et naturrum – vi kalder det #naturing,” siger Ida Brinck-Lund, stifter og adm. direktør i Adiso.

Den idé var flere investorer fra Keystones-netværket med på, og de fik tilsammen rejst en mio. kr. Et lån på yderligere tre mio. kr. fra Vækstfonden skal sikre, at Adiso kommer helt i mål med den ambitiøse plan.

“Det er en stor mundfuld og et stort projekt Adiso har kastet sig ud i. Men jeg tror på det, fordi der står et stærkt team bag, som har erfaring med at digitalisere en oplevelse,” siger Freddy Petersen, der er en del af lead-teamet på investeringen.

Født som sideprojekt

Ida så potentialet i internettet, da alle andre troede, det var en døgnflue. Hun stiftede derfor virksomheden Art of Crime med en makker. Sammen rejste de 17 mio. kr. og skabte onlinespillet Crimeville, som endte i ti lande.

Adiso blev født som et sideprojekt, da Ida byggede hus og have efter sit sidste iværksættereventyr.

“Jeg så hvor utrolig lost man er, når man skal bygge en have. Derfor tænkte jeg, at det kunne gøres bedre. I en lang periode vidste jeg ikke, hvad Adiso præcis kunne. Men undervejs testede jeg konceptet af på de mennesker, jeg mødte, og på den måde fandt jeg ud af, hvad det præcis skulle være. Sådan byggede vi en forretning op, hvor vi bid for bid har kunne måle og skabe omsætning, indtil vi vidste, præcis hvor skaleringen skulle være,” siger Ida.

Da hun pitchede Adiso til Keystones-netværket var håbet, at Ida ville finde investorer, som kunne mærke idéen bag Adiso på samme måde, som hun kunne. Samtidig skulle investorerne vide, at der ville komme til at ligge en vis kompleksitet i softwaren og brandet, der skulle udgøre Adiso.

“Freddy og jeg havde samme tilgang til kompleksiteten, for han vidste instinktivt, at man ikke kunne lave det simpelt. Derfor spurgte jeg ham, om han ville være en del af lead-teamet på investeringen,” siger Ida.

Investor med iværksætterbaggrund

Med en baggrund inden for it og flere nystartede virksomheder under bæltet ved Freddy Petersen om nogen, hvilke udfordringer en digital startup kan møde. Derfor har han i dag helliget sig til at hjælpe nystartede virksomheder med at få styr på deres it – det er netop det, mange kæmper med.

“Adiso er som investeringscase rigtig interessant, da de vil gøre en meget fysisk oplevelse digital. Det giver nogle skaleringsmuligheder, som ikke findes fysisk,” siger Freddy Petersen.

Da Adiso netop har baseret en del af deres forretning i den virkelige verden frem for den digitale, er det også en lidt atypisk investeringscase for Keystones-netværket.

“Det tog lidt tid at finde de rigtige investorer, men Ida gjorde en fantastisk indsats. Alle os investorer synes nemlig, at det virkede super spændende, men samtidig er det ikke noget, nogen af os har prøvet før. Det har dog blot resulteret i, at vi alle rigtig gerne vil se det lykkes,” siger Freddy Petersen.

Langt hovedparten af investeringen skal bruges på teamet, som skal digitalisere Adiso. Derudover er det planen, at Adiso skal være cash flow positive om to år.