Flowplan fik henvendelser fra 30 investorer og satte sit investor-drømmehold

Flowplan fik henvendelser fra 30 investorer og satte sit investor-drømmehold

En lang række investorer viste interesse for IoT-platformen Flowplan, da de stod over for at skulle skalere og havde brug for kapital. Dét endte i en investeringsrunde på i alt 3 mio. kroner. Keystones og Vækstfonden er med på rejsen.

 

Det var gennem acceleratorprogrammet Danish Tech Challenge, at Flowplan først blev introduceret for Keystones.

“Det var derfor oplagt at benytte os af investornetværket fremfor at gå ud og finde de enkelte investorer selv,” siger Marcus Rosholm, CEO og medgrundlægger af Flowplan.

Virksomheden var også i kontakt med et andet investornetværk, og det resulterede i en lang liste med interesserede investorer.

“Vi endte med en liste på over 30 interesserede investorer, så vi har haft en masse arbejde med at få det kogt ned. Vi har især kigget på, hvad de kan bidrage med udover penge især i forhold til kompetencer og tid. Så nu har vi fået samlet en gruppe af investorer, som vi mener kan lidt af hvert,” siger Marcus Rosholm, og uddyber at Flowplan især har kigget på kompetencer inden for salg, produkt- og forretningsudvikling hos investorerne.

Flowplan endte med at rejse i alt tre mio. kroner blandt seks investorer og Vækstfonden, hvoraf fire af investorerne kommer fra Keystones-netværket.

Studiejob førte til idé

Marcus Rosholm er uddannet ingeniør og startede Flowplan op i 2018 i fællesskab med Jan Rosholm Sørensen og Henrik Skov Gao-Jakobsen.

Idéen til Flowplan opstod i forbindelse med Marcus Rosholms studiejob. Her arbejdede han blandt andet med servicering af kaffemaskiner og hvordan den service kunne optimeres. Arbejdsflowet var dog ikke optimalt blandt de teknikere, som tog ud for at reparere eller servicere maskinerne.

“Vi oplevede, at en tekniker kunne køre til Frederikssund den ene dag, og så kunne de køre derop igen to dage senere for at servicere samme kunde men på en anden etage,” siger Marcus Rosholm.

Flowplan-grundlæggerne gik derfor i gang med at lave et system, så de kunne få et overblik over kaffemaskinernes vandforbrug. De kunne dermed finde ud af, hvornår maskinernes filtre skulle skiftes. Nu kunne teknikernes servicebesøg planlægges og kaffemaskinerne var nede i kortere tid, da det også blev muligt at lave forebyggende service.

“Vi fandt hurtigt ud af, at det ikke kun var relevant for vores kaffemaskiner, men også andre typer af maskiner, som bruger vand, der skal filtreres. Så vi startede Flowplan som en separat virksomhed,” siger Marcus Rosholm.

Flowplan servicerer i dag alt fra kaffemaskiner til opvaskemaskiner og dampovne.

Øge salget

Indtil nu har Flowplan bootstrappet sig til vækst. Virksomheden har modtaget penge fra en del fonde, men Flowplan har også været bevidste om, at de hurtigt skulle ud og have en omsætning. Derfor lancerede de deres produkt allerede inden for virksomhedens første leveår.

Nu er tiden dog kommet til at skalere.

“Det kræver nogle flere penge, så det kan gå hurtigere. Vores mangel på kapital har tidligere været til hinder for, at kunne gå all in på det, vi vil. Derfor giver det mening for os at gå ud og rejse penge nu,” siger Marcus Rosholm.

Flowplans primære fokus kommer derfor til at ligge på at udvikle deres platform og øge salget. Det sidste skal realiseres gennem bedre kommunikation og marketing.

 

Overvejer du også at investere i startups?
Læs om medlemskab af Keystones her