10 investorer fra Keystones har øjnet et hul i markedet for fashiontech og skyder 1,4 mio. kr. i Continued Fashion. Virksomheden leverer digitale platforme, der gør det nemt for modebrands både at udleje tøj og sælge brugt tøj på egen website. Virksomheden oplever en stærk interesse fra modebranchen, der godt er klar over tøjbranchens aftryk på ressourceforbrug, CO2-udledning og forbrugernes stigende fokus på bæredygtighed. 

Foto: Sebastian Guldstøv, CEO, Continued Fashion

 

Tøjbranchen er blandt de store klimasyndere, og det er også en ressourcekrævende industri. Samtidig har vi som forbrugere en udpræget tendens til at købe langt mere tøj, end vi har brug for og blot afskaffe det gamle tøj. Tilsammen giver det en cocktail, der er problematisk i lyset af de store miljø- og ressourcemæssige udfordringer, verden kæmper med.

Men Continued Fashion har en løsning, som gavner alle parter – inklusiv miljøet. Virksomheden har udviklet et koncept og en digital platform, der gør det let for modebrands at udleje eller sælge brugt tøj. En plug- and play-løsning, der består af et logistik-setup og software, der integreres i brandets salgskanal og visuelle identitet.

Nytænkende udlejningsmodel lokker populære brands til

”Udlejningen foregår ved, at et brand udvælger visse produkter – og i nogle tilfælde udvikler specifikke kollektioner – som skal udlejes. Det er typisk relevant for dyrere produkter til særlige lejligheder, hvor man ønsker adgang til dem, men på et lavere prispunkt. I stedet for at købe en festkjole eller en smoking til 5.000 kr. til en bestemt lejlighed, kan kunden leje produktet til f.eks. 350 kr. for en uge. Vi ser også, at outdoorbrands er meget interesserede i udlejningsmodellen. F.eks. udlejes påklædning til hele skiferien, og kunden får dermed adgang til det nyeste på markedet. Det kan hurtigt blive dyrt at købe og eje det nyeste og bedste udstyr på markedet, og hvis man indregner slid og hvor sjældent det reelt bruges, kan kunden med udlejning slippe med en pris på under 10 pct. til en uges skiferie,” siger Sebastian Guldstøv, der er CEO i Continued Fashion.

Udlejningsmodellen kan anvendes i mange forskellige kontekster alt efter, hvordan det enkelte brand ønsker det – online eller in-store. Continued Fashion har været i gang med udlejningsdelen siden 2019 og har et samarbejde med en række større nordiske brands og flere kommer til i løbet af sommeren.

 

Salg af brugt tøj – med to klik

Den anden del af Continued Fashions løsning handler om salg af brugt tøj. I takt med at bæredygtighed for alvor er begyndt at påvirke mange forbrugeres adfærd er salget af tøj i genbrugsbutikker steget meget markant i de senere år. Det er dog en lidt bøvlet proces for den enkelte at sælge sit brugte tøj, og derfor får mange ikke taget sig sammen til at få det gjort. Men her kommer Continued Fashion med en nemmere løsning til gavn for både brands, deres forbrugere og miljøet.

”Gensalg af tøj skal være en nem oplevelse for både brand og forbruger. Lige nu går brands glip af millioner af kroner i tabt omsætning ude på gensalgsplatformene, og den omsætning ønsker vi at flytte tilbage til brandet i et lækkert brandunivers. Vi sørger for, at kunden ikke skal tage egne billeder af tøjet og alt produktdata bliver automatisk importeret direkte fra brandets produktdata. Når en forbruger ønsker at gensælge en vare, registrerer man blot produktet, og gør det aktivt for salg. I praksis betyder det, at du med to klik har sat dit tøj til salg,” forklarer Sebastian Guldstøv.

Når du har registreret et produkt til gensalg, kan det købes som i en normal webshop. Interesserede købere vil få en notifikation, og på den måde matches sælgere og købere, hvilket optimerer recirkulationen af produkter. Priserne fastsættes af en smart prisalgoritme, der sikrer fair handler, og når en sælger har accepteret en handelsanmodning, skal produktet blot pakkes og sendes. Når produktet er nået frem og accepteret af køber, vil sælger blive betalt med en bankoverførsel eller i store credit.

Konceptet spiller godt ind i den bæredygtige tidsånd, der er blevet stærkere de senere år, hvor også salg af brugt tøj (og andre ting) er vokset markant. I Resale Report 2021 af thredUP estimeres det, at gensalg af brugt tøj vil vokse 11 gange hurtigere end tøj i det ordinære genbrugsmarked over de næste fem år og nå en samlet genbrugsmarkedsværdi på USD 77 mia. I 2030 forventes ’resale’ tilmed at være dobbelt så stort som ’fast fashion’.

”Nu åbnes der op for, at et brand kan tjene penge flere gange på det samme produkt”

Umiddelbart kunne man fristes til at tro, at tøjvirksomheder med udlejning og salg af brugt tøj måske underminerer deres egen forretning.

”Sådan er det slet ikke, tværtimod, men det er naturligvis et kompliceret regnestykke. Tidligere har fokus udelukkende været på nysalget til en vejledende udsalgspris. Nu åbnes der op for, at et brand kan tjene penge flere gange på det samme produkt ved at forlænge værdien og levetiden og tilmed få indsigt i brug og holdbarhed. Med både udlejnings- og gensalgsplatformen får brands nu også adgang til en ny brugergruppe, der er interesserede i tøjet, men ikke nødvendigvis har været kunder hos brandet tidligere. Det er interessant for brandet at få dem ind i sin egen kundeportefølje i stedet for, at de lever hos tredjeparter. Dertil kommer, at de brands, der implementerer vores platforme får en meget stor dataindsigt i forbrugernes adfærd, produktpræferencer, holdbarhed osv.,” siger Sebastian Guldstøv.

Investorer i Keystones investerer 1,4 mio. kr.

Continued Fashion blev stiftet af Vigga Svensson og Peter Svensson i 2017 og har undervejs fået 264.000 kr. af Innovationsfonden. For nylig lykkedes det også for virksomheden at hente 1,4 mio. kr. hos en kreds af 10 investorer hos Keystones.

”Der er et kæmpemarked for at hjælpe modebrands med at sælge brugt tøj. Meget af det tøj vi køber bruger vi ikke særlig meget, modebranchen er en stor klimasynder, og EU kommer med skrappe reguleringer for virksomheder i relation til klima og miljø. Samtidig er forbrugerne blevet meget mere miljøbevidste og køber brugt tøj i stærkt stigende omfang. Det presser producenterne, som med Continued Fashions løsninger kan tappe ind i en pengestrøm herfra og samtidig gøre noget godt for miljøet og virksomhedens omdømme,” siger Iver Winther, der er Lead Investor på investeringen i Continued Fashion.

Idealismen skal gå hånd i hånd med forretningen

Han har generelt stort fokus på virksomheder, der kan gøre en positiv forskel i forhold til klimaforandringer. Men han påpeger samtidig, at det er vigtigt ikke at lade sig forføre af idealisme – der skal også være en god forretning i en god idé.

”Hvis ikke en virksomhed kan tjene penge og vokse, så gør vi ikke nogen forskel med vores penge. I det her tilfælde mener vi, at der er al grund til at forvente stærk vækst. Continued Fashion har lavet en teknologi, som det enkelte brand let kan bruge. Samtidig er der masser af tegn på et ekspanderende marked for salg af brugt tøj, og derfor har Continued Fashion også en first mover advantage,” siger Iver Winther.

Overvejer du også at investere i startups?
Læs om medlemskab af Keystones her