Hvorfor er Danmark gode til at skabe unicorns og hvorfor bør vi være varsomme med vores målsætninger om at skabe flere? Unicorns minder om en romantisering af bobler i det private marked.
Norden har udråbt sig selv som ”unicorn-factory” med ca. 14 unicorns over 20 år. Fordeles de ud på indbyggerantal eller BNP, så har vi international topplacering. Måske er der noget om snakken.
Sitecore, Tradeshift, Unity, Zendesk, Just Eat og Netcompany. Ifølge DVCA bidrager Danmark med 6 af 41 IT-unicorns, der frem til 2018 er blevet skabt i Europa. Det svarer til, at 15% af Europas unicorns kommer fra Danmark og flere store VC-satsninger i danske startups vil hjælpe flere unicorns på vej.
Hvorfor er vi gode til at skabe unicorns?
Udover et stærkt og sammenknyttet økosystem understøttet af et højt uddannelsesniveau og øget tilstrømning af risikovillig kapital, så er vores lille marked faktisk en yderligere styrke. Vores virksomheder er tvunget til at tænke internationalt lige fra fødslen, fordi deres chancer og forretningspotentiale ikke er stort nok på et lille hjemmemarked som Danmark. Det pointerer et af nordens største venturefonde, Creandum.
Er unicorns et sundhedstegn eller sygdomstegn?
Historier om Silicon Valley-startups, der “blitzscaler” sig til verdensherredømmet og en milliard-valuation på rekordtid, er populært nyhedsstof. Men pas på ikke at lade dig forlede af glitteret og en udpræget “survivorship bias”. Get-big-fast i winner-takes-all markeder er en risikabel vækststrategi og vi hører kun om de få overlevene – ikke om alle de startups, som bukker under på grund af det høje spil. I Danmark har startups som f.eks. Conferize forsøgt at gøre kunsten efter med en freemium-model og det lille twist, at rejsen mod unicorn-status i eventbranchen skulle finansieres af privataktionærer via en tidlig børsnotering på First North. Men her røg aktionærernes tålmodighed. Tegningskursen var 8 kr. I dag handles aktien for 0,6 kr.
Milliarderne strømmer ud af unicorn-virksomhederne
En unicorn er en virksomhed værdisat over 1 mia. dollar. Men det er ikke en hvilken som helst virksomhed. Det er et startup og typisk ligger hverken produkt eller indtjeningsmodel helt fast, før der trykkes på speederen.
Ifølge The Economist er unicorns blevet industrialiseret med lidt over 88 unicorns i Silicon Valley-området og pengene strømmer ud af kassen i 11 ud af 12 tilfælde. De samlede unicorn-tab lyder på ca. 320 mia. kr. (i 2018). I dag lider 84% af de amerikanske børskandidater tab mens kun 33% havde tab for 10 år siden, skriver The Economist.
Eksempler på uprofitable unicorns er Snapchat, Dropbox, Lyft, Uber, Pinterest, PagerDuty, Wework såvel som svenske Spotify eller danske Zendesk. Der er selvfølgelig også undtagelser – f.eks. AirBnB eller danske Netcompany og Just Eat.
USA: Overkapitalisering puster værdiansættelserne i vejret
Ifølge Mc Kinsey er der sket en overkapitalisering i det private marked i USA bl.a. som følge af JOBS Act 2012, der har ført til tredobling af private investeringer i startups. Siden 2010 er det globale antal unicorns fordoblet fra niveau 150 til ca. 350. Med andre ord forekommer der flere og flere over-valueringer. I gennemsnit bliver unicorns over-valueret med 60% ifølge Ilya Strebulaev fra Stanford University.
Nu bliver startup-priserne også pustet op i Danmark
De seneste rapporter fra Vækstfonden (september 2019) viser, at der næsten er sket en tredobling i venture-fondenes gennemsnitlige enkeltinvesteringer i danske startups over de seneste 10 år fra gns. 4,5 mio. kr. (2010-12) til 13,4 mio. kr. (2016-2018). I alt investerede VC-fondene 4,5 mia. kr. i 2018. Det har bidraget til en voksende pipeline af potentielle unicorns. Over det seneste år er halvdelen af venture kapitalen kommet fra udenlandske fonde. Samtidig er de gennemsnitlige VC-valuations i Danmark steget hele 78% fra 16 mio. kr. til 43 mio. kr. (2010-2018). Særligt de udenlandske VC’ere presser prisen op med 3 gange højere valuations, viser de nye tal fra Væksfonden sep 2019.
Unicorn-status og dermed en ekstremt høj værdiansættelse bør ikke være et mål i sig selv. Når vi taler om unicorn-ambitioner, så bør målet være at skabe en lønsom forretning og ikke at skabe flere spekulative bobler som WeWork.