Bjergegaard-brødre satser på nytænkende kaffe-koncept i stærk vækst

Bjergegaard-brødre satser på nytænkende kaffe-koncept i stærk vækst

Virksomheden, der handler direkte med kaffebønderne, har oplevet 60 pct. årlig vækst i omsætningen i de to år med corona. ØNSK er nu klar til en ny vækstfase og har via investorer i Keystones netværket – herunder Bjergegaard-brødrene – hentet kapital og erfaring til ekspansion og udvikling i de kommende år.

 

De to erfarne iværksættere og investorer, brødrene Anders og Martin Bjergegaard, der bl.a. er kendt som (med)stiftere af Startupbootcamp, virksomhedsfabrikken Rainmaking, Godt Smil med flere, har sammen med Keystones taget hul på den næste investering i deres nye investeringsselskab. De har set og prøvet lidt af hvert så hvorfor lige kaffe? Lad os starte med at spole tiden 5 år tilbage.

“Hvor kaffe egentlig kommer fra er svært at se”

ØNSK blev stiftet af Rasmus Ditlev og Andreas Kirk i 2017, da de begge var studerende på CBS. Idéen udsprang af et ønske om at skabe en anderledes kaffevirksomhed med fokus på den historie, der ligger bag kaffen, før den ender hos forbrugerne. 90 pct. af verdens kaffe produceres i udviklingslande.

Helt grebet ud af den blå luft var det ikke, at det handlede om kaffe. Rasmus havde en selvstændig virksomhed med Ditlevs Kaffe, der gik ud på, at han kørte rundt med en kaffecykel – en mobil kaffebar i København hvorfra han solgte kaffe, som han havde købt forskellige steder. Men hvor kaffen egentlig kom fra var svært at se – i heldigste fald stod der nogle gange landenavne på pakkerne, i andre tilfælde var der blot angivet Afrika eller Asien.

”Vi havde begge to været på ophold i 3. verdens lande og arbejdet med landbrug, og vi syntes, der lå mange spændende fortællinger fra de steder, hvor vores fødevarer bliver lavet. Og så tænkte vi, at det kunne være interessant at lave kaffe med mere identitet,” siger Andreas Kirk, medstifter og direktør i ØNSK Kaffe.

På det tidspunkt havde Rasmus Ditlev familie i Nicaragua, der arbejdede med kakao, og det åbnede op for et netværk, hvorigennem de to studerende begyndte at købe små partier af kaffe hjem. De fandt også ud af, at kaffen – før den ender i vores kaffekopper – ikke er en forretning, hvor kaffebønderne scorer den store gevinst.

”Kaffen skifter ofte hænder op mod 20 gange, før den ender hos forbrugeren, og det er enormt ineffektivt. Det gør det også meget besværligt at spore, hvor kaffen kommer fra.”

ØNSK handler direkte med kaffebønderne

De to iværksættere valgte derfor at springe alle mellemleddene over og gå direkte til kaffebønderne og kooperativerne. De sørger for, at kaffebønderne nu får en fair betaling for deres arbejde, og det kan forhåbentlig også bremse de vanskeligheder, der er globalt med at få de unge generationer til at gå ind i kaffeproduktionen. Forældrenes vanskeligheder med at få det til at løbe rundt har en afskrækkende effekt.

ØNSK Kaffe vægter kvalitet meget højt og er i stand til at levere kaffe i den gode kvalitet, som er konkurrencedygtig til den billige side. Og lige som de springer de mange mellemled over i kaffens vej til Danmark, så springer de også grossistleddet over i salget, der foregår direkte til kunderne. Derudover foregår salget også via abonnementer – forbrugerne kan selv bestille abonnementer på kaffebønner og kaffekapsler.

Hensyn til naturen

Der lægges også stor vægt på, at produktionen af kaffen foregår under hensyntagen til den omkringliggende natur.

”Der er nogle udfordringer med kaffeproduktion. Det kræver plads, og derfor må der ofte fældes træer. En anden udfordring er, at der anvendes meget vand til vask af kaffebønner. Spildevandet herfra er syreholdigt, og det skaber usunde vandløb. Så nogle af de ting vi arbejder med er ’skyggetræs produktion’. Dvs. der også større træer udover kaffetræerne, og det medvirker til at skabe en forbedret biodiversitet samt at binde CO2 – hvilket også har vist sig at have en positiv effekt på kaffetræerne. Det er vigtigt at have fokus på betydningen af skyggetræer, for kaffebønderne oplever allerede nu effekten af klimaforandringer. Verdens kaffebønder befinder sig oftest tæt på ækvator, og her er temperaturstigninger tydelige. Kaffetræer trives bedst ved relativt kølige temperaturer omkring 15 grader, så det betyder, at man skal højere op i bjergene, og det gør det vanskeligere at finde plads. Med skyggetræerne kan vi holde kaffeplantagerne køligere,” siger Andreas Kirk og tilføjer, at der også er en stigende tendens til flere og længere tørkeperioder og kraftigere storme.

ØNSK giver 1 procent af omsætningen til grønne udviklingsprojekter i områderne, hvor kaffebønderne befinder sig. Det medvirker til at skabe en mere bæredygtig kaffeproduktion og en endnu højere kvalitet af kaffe.

Martin Bjergegaard er investor i ØNSK

Martin Bjergegaard har stor erfaring med investering i iværksættervirksomheder, og han er blandt investorerne i ØNSK.

Det var en kombination af flere ting, der fik ham til at tage beslutningen om at sætte penge i den nytænkende kaffevirksomhed.

”Først og fremmest synes jeg, at stifterne er rigtig dygtige – og det er vigtigt. Teamet skal være stærkt. Man må som investor ikke blive forelsket i idéer. De har en spændende baggrund og indsigt i forsyningskæder og bæredygtighed kombineret med deres kommercielle uddannelse. Og så er kaffe jo en kæmpe kategori, og det er meget interessant, hvis man kan udvikle dyrkningen i retning af mindre monokultur og mere integration i skoven,” siger Martin Bjergegaard, som fremhæver det vigtige i at ØNSK arbejder direkte sammen med kaffebønderne.

Han ser det som et stort problem, at planeten i dag har så begrænsede mængder skov. Bæredygtighed og naturgenopretning er vigtige prioriteringer for den garvede investor, der selv har plantet mange træer og støttet mange naturprojekter i tidens løb.

Men det er ikke af ideologiske årsager, han har investeret i ØNSK sammen med seks andre investorer fra Keystones. Det kommercielle hænger også godt sammen.

”Jeg er meget imponeret af den lange kundeliste med prominente navne. Omsætningen er steget stærkt i 2021, og det er fordelt på mange forskellige kunder, hvilket giver en god risikospredning. Forventningen er nu, at kaffevirksomheden i første omgang kan øge sin markedsandel i Danmark, og også på et passende tidspunkt kan ekspandere til udlandet,” siger Martin Bjergegaard, der som udgangspunkt har en tidshorisont på 10 år i sine investeringer.

 

Overvejer du også investering i startups?
Læs om medlemskab her