Medlemsportræt: Steen Ulf Jensen, stifter af Boxer TV Danmark og tidligere direktør for Viasat

Medlemsportræt: Steen Ulf Jensen, stifter af Boxer TV Danmark og tidligere direktør for Viasat

Steen Ulf Jensen er 51 år og cand.merc. fra CBS. Han har arbejdet +20 år på C-niveau i den kommercielle TV-branche, heraf 17 år som CEO, bl.a. som adm. direktør for Viasat i Danmark og internationalt, heraf fem år i London, samt som adm. direktør for og grundlægger af Boxer TV i Danmark. Har startet et fiberselskab i Caribien. Har også drevet eget konsulentfirma, der blev Børsen Gazelle. Steens kompetencer er kommercielle; strategi & ledelse, produktudvikling, salg, markedsføring og kundehåndtering. Han har erfaring med B2B og B2C, med multiple salgs- og distributionskanaler og forretningsmodeller, herunder stor erfaring med recurring revenue.

1. Hvad driver dig til at ville bygge nye virksomheder?

Jeg har altid arbejdet i virksomheders tidlige vækstfaser og er passioneret om at starte og vækste virksomheder. Jeg elsker at se virksomheder og personerne i dem vokse. Der er en særlig energi i denne fase. Og en særlig udfordring i alle de ”førstegangsoplevelser”, man møder i den tidlige vækstfase – de holder en på tæerne og tvinger konstant en til at tænke dybt over mulige løsninger. Da jeg startede skulle den kommercielle TV-branche bygges fra bunden, alt skulle nytænkes i forhold til hvordan de gamle, støvede public service organisationer fungerede. Organiseringen og fokusset blev vendt på hovedet, markederne skulle uddannes og udvikles fra bunden, først reklamemarkedet, derefter betalings-tv markedet.

2. Hvad har været dine største læringer som hhv. iværksætter og business angel?

At det i sidste ende er teamet, der er afgørende. Jeg har læst gode forretningsideer og så mødt teamet, der ikke havde en jordisk chance for at eksekvere. Og modsat, idéer der ikke lød interessante, men menneskene blæste mig bagover. Kan teamet eksekvere? Kan det sælge? Brænder de igennem for deres produkt eller idé, når de taler om den? Er de stærke og vedholdende, når der blæser strid modvind? Står de fast, men er de samtidigt kreative i deres løsningsorientering? Har de ambitioner, der rækker langt ud over Danmarks grænser?
Jeg kan godt lide at komme ind på det tidspunkt, hvor virksomheden går rigtigt kommercielt ud i markedet. Det er der, jeg virkelig kan bidrage. Så; er der proof of sales? Altså rigtige, betalende kunder? Det er virkelig svært at lave en ordentlig markedsanalyse, når man er investor, så det er den eneste markedsvurdering jeg stoler på. Er der kunder, der sætter så stor værdi på produktet, at de betaler for det? Det er ikke nok, at de siger, de synes det er fedt. Kan virksomheden skaleres og hvordan? Jeg fokuserer faktisk ikke så meget på exit mulighederne. De skal nok komme, hvis man er succesfuld, og jeg tror ikke på, at man allerede fra start kan styre exiten.

3. Hvilke råd vil du give videre til andre, der overvejer en business angel karriere?

Vær parat til at tabe alle dine penge (selvom vi alle tror, at det ikke sker for mig)! Gamble ikke med din pensionsopsparing. Spred din risiko i flere, mindre investeringer. Gå eventuelt sammen med andre BA’er i syndikerede investeringer, hvor Lead Angels har relevante brancheerfaringer. Drik meget kaffe, brug tid på at skabe netværk. Følg innovationsmiljøerne og gå til pitch arrangementer. Opfat det at være investor som en ny karriere; så lær, læs, lyt, forstå, tal og udvikle tanker sammen med andre. Du skal dygtiggøre dig fra bunden af igen.

 

Overvejer du medlemskab af Keystones?
Læs mere her