MEDLEMSGUIDE


12 råd om hvordan du får
mest udbytte af dit medlemskab

 

1) Log ind og tjek case-oversigten jævnligt

Det er ikke sikkert, at du får åbnet og læst alle case-mails fra Keystones hver eneste gang. Der kan komme op til flere om ugen. Men så er det godt, at du altid kan logge ind i case-oversigten og genfinde alle virksomhedernes beskrivelser og evt. også en genafspilning af deres seneste online præsentation. Scroller du ned ad case-oversigten, vil du finde virksomheder af ældre dato. Hold dig ikke tilbage fra at tage fat i dem, hvis de ser interessante ud. De er i konstant udvikling og der åbner sig altid nye muligheder.

 

2) Se 100 pitches. Udvikl dit falkeøje i startup-landskabet

Et klogt hoved har engang sagt: ”Først når du har screenet 100 startups, bør du foretage din første investering”. Dette kræver tålmodighed. Men følger du rådet nogenlunde, så vil du blive rutineret nok til at spotte de rette muligheder og skelne vindere fra tabere i markedet. Er du ny i startup-landskabet? Har du fået set de første 5-10-15 pitches og måske taget de første møder? Vær tålmodig og nysgerrig. Fortsæt din søgen og bevar spørgelysten. Pas på at drage for mange og hurtige konklusioner om startup-branchen og undgå at investere i det første og bedste. Husk, du har kun set en brøkdel af, hvad du forhåbentlig skal møde over de kommende år. Spar lidt på krudtet.

 

 3) Deltag aktivt. Bryd isen mindst 5 gange ved hvert møde

Tommelfingerregel: Lov dig selv før hvert møde at have brudt isen mindst 5 gange, før du går hjem, så du får fuldt netværksudbytte. Indled samtaler, udveksl visitkort med de andre medlemmer både før og efter mødet. Alle er i samme båd som dig. De er med for bl.a. at udvide deres netværk. Men det er faktisk overraskende få mennesker, som lige kan overskue at gå 100% aktivt til (net)værks sidst på eftermiddagen. Det er forståeligt. Men forsøg alligevel at springe lidt omkring mellem folk, flyt stol og vær med på en lytter, spørg ind, introducér dig selv, del en løs bemærkning om mødets indhold osv. Vi ved det godt alle sammen – og vi skal alle ind i mellem overvinde os selv.

 

 4) Tilslut og forbind med andre medlemmer via “LinkedIn – Find Nearby”

Under hvert møde kan du effektivt forbinde med andre medlemmer via LinkedIn. Åben LinkedIn-appen på din smartphone og gå til “Dit netværk”. I toppen vælger du “Personer i nærheden”, hvorefter andre LinkedIn-brugere i nærheden af dig vil blive vist på en liste. Funktionaliteten kræver bluetooth-forbindelse.

 

5) Forsøg at se en potentiel forhandlingsproces som en samarbejdsproces

Du og iværksætterne er på samme hold fra første håndtryk og I er begge kommet for at bygge virksomheder! Bevar ydmygheden og den konstruktive tilgang til iværksætterne. Du har måske set DR-programmet ”Løvens Hule”, hvor iværksættere er byttet og investorerne er de sultne løver. Det er skøn underholdning. Hos Keystones er kulturen dog en anden. Når iværksættere besøger Keystones-medlemmerne, så får de altid en god portion kærlighed og konstruktiv sparring med på rejsen. Måske et opfølgende møde. Der er hverken løver eller bytte i spil.

 

6) Kunsten er ikke at ”finde hullerne i osten” – men at se, hvordan hullerne lukkes

Ligesom der kræves noget af iværksætteren, så kræves der også noget af dig. Undgå rollen som fejlfinder og få trænet dig selv i at forstå og analysere en case på kort tid og levér kvalificeret sparring og konkrete anbefalinger. Vi siger ikke, det skal være nemt.

Ofte bliver man sat i stævne med startups med begrænset eller ingen forberedelse. Man skal ofte tyde et helt nyt fagområde i løbet af 10 minutters pitch. I de tilfælde er det helt normalt, at spørgelysten sættes i gang. Sørg for at tage noter og få stillet de spørgsmål, der er centrale for din analyse. Det sker ofte, at man begynder at lede efter alle hullerne i osten. Det gør vi alle sammen og det er heldigvis ikke så svært med startups, som netop er en ost fyldt med huller. Men udfordr dig selv til at være mere løsningsorienteret end problematiserende.

 

7) Mød virksomhederne, hvor de er. Startups er startups.

Uanset hvilket niveau virksomheden eller dens ejere er på, så mød dem, hvor de er og giv indspark til, hvordan de kommer videre til næste niveau. Er deres værdisætning f.eks. alt for høj (hvilket den ofte er), så undgå at indlede en boksekamp. Ofte skyldes ”misforståelsen”, at iværksætterne mangler generel indsigt i hvilken værdisætning, der bedst matcher virksomhedens stadie. Henvis f.eks. til keystones.dk/valuation. Tag en samtale om, hvilken værdisætning der skal til for, at de kan fange din og andre investorers interesse. Måske kan du eller nogen i dit netværk hjælpe virksomheden med at nå den ønskede værdiansættelse?

 

8) Passér gennem startup-landskabet med samme respekt som i en fødeafdeling eller på en kirkegård

Noget smukt skal fødes eller er for længst dødt. Uanset hvad fortjener det ydmyghed og respekt, når mennesker sætter privatøkonomi og en tryggere karrierevej over styr til fordel for den ofte ubarmhjertige iværksættertilværelse. Deres chancer for at overleve er minimale og lykkes de alligevel, så er belønningen ligeledes ofte begrænset.

 

9) Fortæl, at du har Keystones i ryggen

Skal du til møde med et startup eller andre aktører i branchen? Fortæl dem, at du er medlem af Keystones, Danmarks største netværk for virksomhedsbyggere. Måske kan det fremme din sag i tilfælde, hvor det forventes, at du kan trække på et stærkt netværk.

 

10) Indstil kvalificerede cases til Keystones

Du kan nemt indstille en virksomhed til at blive præsenteret for medlemmerne. Overvejer du f.eks. at investere i en virksomhed, og vil du gerne invitere andre Keystones-medlemmer med i runden, så tip os gerne. Måske kan vi hjælpe. Det vigtigste er, at casen matcher netværket og har mulighed for at dække eventuelle sekretariatsydelser.

 

11) Brug Keystones som dit faste sekretariat

Tager du kontakt til en virksomhed, så skal du være meget velkommen til at sætte netværksleder, Henriette Ingemann på CC (hi@keystones.dk). Det skaber følgende fordele:

Facilitering – Keystones kan hurtigt assistere f.eks. med at booke mødelokale og hjælpe med lidt vand og kaffe osv.

Fællesskab – Derudover hjælper du med at skabe overblik over hvor mange og hvilke medlemmer, der har fællesinteresser i en case. Det giver mulighed for at skabe fælles fodslag f.eks. i forhandlinger og evt. syndikeringsforløb, arrangering af fællesmøder, udnyttelse af medlemssynergier og fremmer tillidsopbygningen medlemmerne imellem. Dette er der høj efterspørgsel på.

Foretrukne cases – Derudover giver det Keystones en god indikation af hvilken type cases, der for alvor fanger medlemmernes interesse.

 

12) Brug Keystones som sparringspartner

Vi har over 15 års praktiske erfaringer med økosystemet – herunder investering og udvikling af startups. De erfaringer vil vi gerne give videre til dig. Har du set en interessant case, som du overvejer at investere i? Står du midt i konkrete forhandlinger? Har du gjort dig nogle erkendelser om branchen generelt? Hold dig ikke tilbage fra at dele det med os og hvis ikke vi lige er de rette, så kender vi måske andre medlemmer, som du bør sættes i kontakt med.