Iværksætter advarer: Løvens Hule bliver for meget tv-shop

Iværksætter advarer: Løvens Hule bliver for meget tv-shop

Gæsteindlæg af iværksætter, CEO for DrugStars og PhD ex. professor Claus Møldrup. Læs oprindeligt indlæg her.

Løvens Hule er fantastisk TV og super underholdning, seertallene taler sit eget sprog, og jeg ser selvfølgelig med hver uge. MEN… er programmet sundt for iværksætteri i Danmark? Og har Løvens Hule i virkeligheden ikke blot udviklet sig til en avanceret form for TV-Shop som vises i primetime fremfor de tidelige morgentimer på underlige kanaler?


Det er i alle tilfælde evident, at de, der går fra programmet med en investering, oftest også har et fysisk produkt, som allerede sælger via en webshop. Dermed er der penge i bare at være med i programmet, og deltagelsen er i sig selv et så kaldt Growth hack. Ikke kun et Growth hack for iværksætterne men også for investorerne, da det nærmest er risikofrit for investorerne at gå ind i virksomhederne, fordi værdisætningen af virksomheden efter programmet vises i TV – hvor salget brager igennem – er langt højere end under optagelserne af programmet.

Jeg er sikker på, at traditionelle Business Angels og Venture Capital fonde ville elske at have samme automatiske Growth hack bygget ind i deres investeringer. Personligt har jeg intet imod den afledte værditilvækst for såvel iværksætterne som investorerne – selvom det sikkert kan falde nogle for brystet at DR gør nogle velhavere endnu mere velhavende uden risiko.

Overfloden af fysiske produkter er misvisende

Problemet er i mine øjne, at tv-seerne, hvoraf mange sikkert sidder med et iværksættereventyr i maven, får det indtryk, at nye ideer skal tage udgangspunkt i et fysisk produkt. Løvens Hule præsenterer ikke et repræsentativt udsnit af iværksætteri. I virkeligheden så tager vækst iværksætteri ofte udgangspunkt i software-, spil-, internet-, miljø-, biotek- eller serviceindustrierne. Og tager man et kik på de 10 start-ups som Berlingske lige har udnævnt til mulige kommende ”unicorns”, så ville kun 2 af disse egne sig til Løvens Hule TV-formatet.



Kilde: https://www.berlingske.dk/virksomheder/ti-startups-som-det-er-vaerd-at-holde-oeje-med-i-2020


(disclamer: Jeg er selvfølgelig biased da DrugStars er en af de 10, og vi vil bestemt ikke egne os til TV-shoppen 🙂

Og ser man samtidig på de seneste års investeringer (har kun adgang til tal frem til 2018) er billedet tydeligvis det samme…. ingen ville klare sig i DRs TV-shop…. Men de klarer sig rigtig godt i det traditionelle investor miljø.





Kilde for ovenstående: https://blog.dealroom.co/wp-content/uploads/2018/09/BBQ-vLong.pdf

Dansk iværksætteri er meget mere end fysiske forbrugerprodukter

Derfor er det vigtigt, at nye generationer af entreprenører, som ikke kan vente med at droppe ud af skolen, eller droppe det sikre job for at give den gas med egen virksomhed, husker, at iværksætteri er mere og meget andet end Løvens Hule – og at det er meget mere værdifuldt for fremtiden og for Danmark at fokusere sin tid og kræfter på virkelig og ny innovation fremfor endnu en ”intelligent skjorte” eller endnu et par ”perfekte bukser”. (Ps. Jeg går selv i dem – og de er gode.)

Løvens Hule er selvfølgelig ikke usundt for iværksætteri. Men som public TV har DR et ansvar for at formidle iværksætteri i den bredeste forstand og ikke kun det meget snævre fokus, som Løvens Hule – med al respekt – som TV-shop underholdning repræsenterer.