Jesper Jacobsen satser både tid og en pose penge på et ellers udskældt område: fashion. Det kan være svært at gennemskue vinderne og at brænde igennem mængden af brands. Jesper kommer fra en anden verden men har taget case-udfordringen op med AMOV Apparel, som gæstede Keystones i 2018. Her er hans beretning.
Opråb til mine kære Keystones-kollegaer: Vær ikke berøringsangst over for retail og fashion
– Jeg tror, der er en tendens til, at de fleste Keystones-medlemmer kigger på IT ideer – hvilket selvfølgelig er naturligt qua den digitale udvikling i samfundet. Jeg må dog sige, at der selvfølgelig ligeledes er store muligheder for gode investeringer udenfor IT. Se blot succeser som detail-kæderne Normal og Tiger-butikkerne eller Meyers madhus og Café A. Og så er der selvfølgelig en anden hot startup indenfor fashion, nemlig Shaping New Tomorrow. Hvis man har den rigtige idé og det rigtige team, kan der skabes succes indenfor alle brancher – også retail eller fashion.
Tre grunde til at jeg investerede i AMOV Apparel
#1 Et stærkt koncept, der har potentiale til at udfordre “de store”
– Jeg synes, AMOV er et spændende koncept. Ideen med miljørigtigt eller bæredygtigt tøj tror jeg rigtig meget på. Jeg har selv arbejdet 20 år indenfor fødevarebranchen hos bl.a. Kelloggs og har i de år set den udvikling, der er sket i forbrugernes adfærd mht. fokus på ikke blot sundhed, men også hvordan der produceres, hvad produktet indeholder mv. Økologi, bæredygtighed, klima, miljø og etik har en helt anden betydning i dag end for 20, 15 eller blot 5-10 år siden. I Kelloggs mærkede vi denne udvikling på egen krop og kunne se, hvordan små fødevare-startups via gode ideer, kunne konkurrere med os. Det er den samme udvikling, der sker indenfor tøjbranchen og derfor er Amov den helt rigtige idé.
#2 Bag brandet står de helt rette drivkræfter
– Bag AMOV står stifteren Kasper Eis. Han er en super dygtig fyr med meget erfaring indenfor branchen. Samtidig har han begge ben plantet i den jyske muld – hvilket jeg rigtigt godt kan lide. Han er realist og primært fokuseret på, hvordan han kan sælge lidt mere i dag end i går. Derudover er der nogle andre spændende personer i teamet, som gør, at jeg tror meget på AMOV. Bl.a. deres designer Winnie, som forstår at udvikle tøj i et flot design. Man skal huske på, at forbrugerne kun vil købe bæredygtigt tøj, hvis det også samtidig appellerer til deres smag!
#3 Jeg kan gøre en forskel!
– Sidst men ikke mindst har jeg investeret i AMOV, fordi jeg kan bringe nogle kompetencer til teamet. Jeg har i dag min egen virksomhed – WSI Digital Marketing, som bl.a. hjælper kunder med, at udnytte det potentiale der findes i det digitale univers til at skabe salg. AMOV har allerede en online webbutik, og jeg kan bl.a. hjælpe dem med at skabe trafik til deres webbutik. Ligeledes ligger AMOVs koncept lige til højrebenet at få kommunikeret digitalt – bl.a. via sociale medier.
Mine erfaringer fra investeringsprocessen
– Investeringen i Amov har været helt anderledes end andre Keystones investeringer. For det første viste det sig, at der ikke var den store interesse for AMOV i Keystones-miljøet. Nok grundet den netop omtalte fokus på IT-virksomheder. Jeg indledte derfor en anderledes forhandling med Kasper fra AMOV. Vi mødtes første gang i sommeren 2018, hvor vi lærte hinanden at kende og talte om AMOV og forretning generelt. Efterfølgende havde vi ca. 3 møder mere – bl.a. et møde som foregik en hverdagsaften gående langs Solrød Strand! Efter de møder var jeg overbevist om, at jeg skulle investere i AMOV.
– For det andet endte vi faktisk ud i en investeringsaftale, som blev noget for noget. Jeg investerede i AMOV og omvendt ville AMOV benytte sig af WSI i forbindelse med udvikling af digital marketing support.
– Kasper ændrede samtidig fokus i forhold til hvilke kapitalbehov, der var nødvendigt og endte op med kun at invitere 2 nye investorer ind. Forhandling om valuation og betingelser var en relativ formsag og aftalen faldt efterfølgende på plads i julen 2018.
Mine anbefalinger til andre medlemmer
– Jeg tror, alle har deres måde at investere på, så det kan være svært at sige til andre, hvad de skal gøre. For mig, er det vigtigt, at jeg følger min mavefornemmelse og samtidig at det fanger mig og virker spændende. Jeg har altid haft en stor passion for retail, samt branding og marketing. Derfor kigger jeg efter virksomheder, som indeholder nogle af disse elementer. Dernæst skal man selvfølgelig vurdere, om det er en investering, som giver et afkast over tid – men igen, hvis der ikke også er interesse og passion – så bliver det for finansielt klinisk og kedeligt for mig!
Om Jesper Jacobsen
Jesper Jacobsen, uddannet kandidat i marketing fra CBS med tidligere marketing-stillinger i bl.a. virksomheden Kelloggs både i Sydafrika, Schweitz mm. Han er i dag selvstændig erhvervsdrivende med egen virksomhed, WSI Digital Marketing. Jesper Jacobsen besidder en stor interesse for – og erfaring med – miljø og klima, og har for nyligt valgt at investere i den bæredygtige og grønt tænkende tøj-virksomhed; AMOV Apparel. Hans brede erfaring med marketing og branding er præcis hvad han kan bidrage med i forhold til virksomhedens digitale marketingsplatform, fortæller han.