SweetSpot har udviklet en særlig automatiseret løsning til impulskøb i non-food og har lige lukket en investering hos Keystones, hvor flere investorer viste interesse. Men det blev den unge forretningsmand og tidligere superliga-spiller, Navid Fløe Dayyani, som løb med hele investeringen. Og ikke nok med det: ”For mig gav det super god mening at arbejde i den virksomhed, hvor jeg selv lagde hånden på kogepladen.”

 

Impulskøb af slik, drikkevarer og sunde snacks tæt ved kassen kan være en givtig, supplerende indtægtskilde i non-food sektoren. SweetSpot har udviklet en teknologisk ’plug and play’ platform, der gør det nemt at implementere og håndtere, mens algoritmer og databehandling sørger for at optimere varesortimentet til den specifikke butik.

Det er velkendt, at impulskøb tæt ved kassen virker

Mens vi står i køen, er det fristende med chokolade, slikposer og kolde drikke m.v., der står lige foran os. Derfor er det et klassisk element i supermarkedernes indretning. Men vores hang til den slags impulskøb kan selvfølgelig også udnyttes i mange andre typer butikker, som ellers ikke har noget med fødevareindustrien at gøre. Det betyder også, at det er butikker, som dermed skal håndtere varesortimenter og leverandører, som de normalt ikke har noget at gøre med, og derfor kan det blive en irriterende administrativ byrde. Men det har SweetSpot en løsning på.

Virksomheden blev grundlagt i 2018 og har oplevet en stærk vækst siden dengang. Men hvad er det egentlig SweetSpots koncept går ud på?

”Det som adskiller os er jo, at vi nærmest går ind og bliver kundens kategorichef på den pågældende kategori. Det vil sige, vi i tæt samarbejde med kunden fastlægger, hvilke varer der skal være. Der er en kæmpe forskel på, hvad man spiser, hvis man er kunde i Plantorama, Silvan, Stark eller Intersport. Og der er forskel på, om du går ind i en Silvan i Øst-Danmark eller i Vest-Danmark, om det er i en storby, eller det er ude på landet. Så vores smag og præferencer ændrer sig utrolig meget alt efter, hvem vi er, og hvor vi er henne. Og det er jo ikke sikkert, man vælger at være snackeksperter som butik med forstand på søm, skruer og værktøj eller TV, radio og anden forbrugerelektronik – men det er så det, vi er eksperter i,” siger Nicolai Lund, der er CEO og medstifter af SweetSpot.

CEO har kodet platformen

Den tidligere adm. dir. for Xerox Danmark betegner også sig selv som lidt af en IT-nørd, for han er særdeles garvet i kodning. Og det er ham, der står bag FlowSpot – den teknologiske platform, der er virksomhedens rygrad. Det er den, som håndterer indkøb hos leverandørerne og kunders salgsdata. Platformen beregner algoritmerne for at finde ud af, hvilke varer der rykker bedst, hvilke varer SweetSpot tjener penge på og hvilke varer, kunderne tjener penge på.

”FlowSpot er vores rygrad, det er vores softwareplatform, som vi selv har udviklet. Det er hele data- og algoritmeintelligensen bagved, som er en af vores helt store kernekompetencer. Vi ser datateknisk på tingene i stedet for, hvad mavefornemmelsen og leverandøren siger. For hver gang du får en leverandør ind ad døren, siger han jo, at hans produkter er de bedste og sælger bedst. Men det er vi slet ikke drevet af. Vi er drevet af, hvad der rent faktisk sker ude i butikken, og hvordan den enkelte vare roterer. Vi får salgstal fra alle vores kunder, så vi ved præcis, hvad de sælger af varer ude i butikkerne i vores kategori. Det giver os dyb indsigt i, hvilke varer der kører og hvilke varer, der ikke gør. Hvis nu vores system har gættet forkert i udgangspunktet, så kan man ret hurtigt justere sortimentet helt ned på butiksniveau, så man maksimerer salget. Og det gør vi to gange årligt i snit for alle kunderne – vi ændrer varesortimentet, så det passer og dermed optimerer vi salget.”

Målet er at gøre virksomheden fem gange større på fem år

SweetSpot kan se, at kundernes omsætning vokser i de kategorier, som FlowSpot håndterer.

”Vi skruer hele tiden en lille smule, så vi vækster toplinjen og dermed også bundlinjen for kunden. Vi laver lige lidt om i sortimentet, følger med i tiden, og sørger hele tiden for, at vi gør det 2 pct. bedre end sidste kvartal,” siger Nicolai Lund.

Den primære målgruppe for SweetSpot er principielt alle, der har kunder, der kommer igennem deres butik. Det kan også være forlystelser – fra biografen til de store akvarier og museer.

”Alle steder hvor der kommer mennesker forbi, som enten er tørstige eller sultne efter en snack. Der vil vi gerne være eksperten på lige præcis impulskøb inden for slik og drikkevarer. Dem vi ikke henvender os til er kiosker og supermarkeder – altså de brancher, der lever af at sælge dagligvarer, fødevarer osv. og har indsigten og hele apparatet til at gøre det. Alt andet tager vi.”

SweetSpot har i dag en række af de store detailkæder blandt kunderne og oplever, at det er ret forskelligt, hvordan kæderne fungerer. En kæde som Silvan tager SweetSpots koncept ind i alle butikker med både drikke- og sliksortiment. Hvorimod andre mere overlader til den enkelte butik at beslutte, hvordan butikken indrettes. SweetSpot leverer også til Elgiganten i hele Norden. Elgiganten skal kun lave én aftale med SweetSpot, så dækker det alle fire lande.

SweetSpot har vækstambitioner og har netop ansat tre nye sælgere.

”Vi fokuserer på Norden men med ekstra fokus på Danmark. Og med tiden er det klart vores ambition at nå længere ud i Europa. Vi har jo kunder allerede i dag, som har datterselskaber i andre lande end de nordiske, og de har spurgt os, om vi kan hjælpe i de lande. Så vi har springbrættet til at komme ind i større europæiske lande, f.eks. Tyskland,” siger Nicolai Lund.

Keystones-medlem blev eneinvestor – og ansat som indkøbschef

Navid Fløe Dayyani er medlem af Keystones, og det var herigennem, han fik muligheden for at investere et beløb i millionklassen i SweetSpot. Det gjorde han – og han insisterede på at være alene om det.

Kan man sige, at du er gået ”all in”?

”Ja – det kan man vel godt sige, jeg er. Det er i hvert fald denne her strategi om at være helt inde i investeringscasen, som jeg fungerer bedst med”, udtaler Navid Fløe Dayyani tidligere fodboldspiller for AGF i superligaen, hvor en knæskade tvang ham til at indstille karrieren i en tidlig alder. Han har siden hen opbygget og solgt virksomhed i retail-sektoren og er blevet familiefar.

”Jeg har haft en lignende type virksomhed med de samme mekanismer – bare i en anden branche. Derfor var jeg på udkig efter noget, der overordnet set havde de samme karakteristika og mekanismer. Men jeg kunne også godt tænke mig, at det var i en ny varekategori for at se, om man kunne replikere nogle af de samme teknikker. SweetSpot var også i en interessant fase, fordi de nu står over for at skulle udvide både på vare- og kundedelen. Det er også det, jeg selv har arbejdet med tidligere. I og med at jeg selv havde viden om emnet, og virksomheden havde et interessant team i forvejen, så var jeg interesseret i at holde det så simpelt som muligt med mindst mulig ejerkreds. Derfor tænkte jeg, at jeg helst ville tage investeringen selv,” siger Navid Fløe Dayyani.

Han skød ikke kun penge ind i virksomheden, men også sig selv. Navid Fløe Dayyani er i dag indkøbschef i SweetSpot.

”Det var også noget, jeg var meget interesseret i. Jeg er kun 35 år og kan virkelig godt lide at arbejde i dette miljø. Jeg elsker iværksætteri og at være med i processen. Så for mig gav det super god mening at arbejde i den virksomhed, hvor jeg selv lagde hånden på kogepladen.”

Nu hvor han er en del af inderkredsen og oplever dagligdagen i virksomheden, så er hans forventninger til virksomhedens potentiale kun blevet større.

”Jeg vil sige, at jeg er blevet mere positivt overrasket over virksomheden. Det, der er så fedt ved SweetSpot, er, at der er bygget så god en platform. Der har virksomheden virkelig en god plads i markedet, fordi vi har et rigtigt bredt og godt varesortiment, der matcher alle andre. Derudover så er det lynende effektivt med virkelig gode interne processer – hele setuppet med IT, service, salg og rådgivning fungerer i tæt samspil. Salg, rådgivning og service hænger meget tæt sammen, for det handler om at vokse med kunderne og tage ansvar på deres vegne,” siger Navid Fløe Dayyani og fortsætter:

”Når det handler om varer med relativt små marginer som her, hvor man skal have en stor volumen, så kræver det virkelig skarp styring fra backend. Det er det, som jeg synes er meget attraktivt ved SweetSpot – at de har etableret denne virkelig gode platform. Jeg ved af egen erfaring, hvor svært det er at håndtere enkeltstående butikker, men dette setup er virkelig godt egnet til at tracke salgstal, servicere samt levere. Det ved jeg er rigtig komplekst, og det giver os en meget stor fordel i markedet, at vi kan det, for vi skaber stor kundeværdi. Samtidig betyder det for Sweetspot, at når vi er startet med det absolut mest komplekse og har vores base heri, så er markedet herfra bare i Danmark uendelig stort, da mange andre kundetyper er mere simple.”

Fakta om SweetSpot

Med mere end 600 tilsluttede butikker inden for 11 non-food detail kæder i Norden, er SweetSpot den største leverandør inden for konfekture og drikke i non-food detail. Et udtalt mål om at blive den største europæiske leverandør inden for vertikalen kræver, at der etableres en kraftig nordisk vækst for at skabe det rette fundament til en europæisk vækststrategi. Med mindst 700 non-food detailkæder i Norden og mere end 30.000 butikker i og uden for kæderne, er vækstpotentialet alene i Norden signifikant.

Blandt SweetSpots kunder i dag er Plantorama, Silvan, carl ras, Stark, Elgiganten, Power, XL Byg, Fog, Davidsen, INTERSPORT, Sanistål og Eventyrsport.