Teknologien fra startuppet Spraino er efter års udvikling moden til at hjælpe atleter over hele kloden med at undgå skader. En hurtig investeringsrunde skal bringe dem næste skridt mod aftaler med de store producenter.

 

Der er en vis brummen i baggrunden, da vi fanger Thor Grønlykke, stifter og CEO i Spraino, til en snak om den netop lukkede investering i virksomheden. En brummen der kommer fra et apparat, som kan simulere sko-bevægelser med realistiske hastigheder og belastninger. Og samtidig en brummen som udgør lyden af, hvor meget forskning der ligger bag de små plastikstykker, som virksomheden har udviklet til at sætte på sko, så atleter kan undgå skader.

”Missionen for firmaet er at beskytte folk ved at bruge forskelle i friktion. Vi ser design af friktion på sko som et paradigme til at mindske skadesrisiko og på sigt højne performance. Kernen er at beskytte folk ved at sørge for, at deres sko er sikre. Og det er lykkedes os at udvikle et produkt til markedet, som kan forebygge mere end halvdelen af alvorlige ankelskader,” forklarer Thor Grønlykke, der ud over at være stifter og CEO af Spraino også har en lægeuddannelse bag sig.

Siden starten i 2016 har virksomheden udviklet teknologien sammen med forskere fra Aalborg Unitersitet, DTU og Hvidovre Hospital. Det første produkt er en plastik-tape, som sættes på skoen, og hjælper atleter ved, at kanten af skoen ikke sætter sig fast, hvis man er ved at vride om. I stedet retter foden op og dermed undgås skader. Et produkt der både er patenteret og har bevist sin værdi i randomiserede studier.

Sparino har flere produkter på vej, som gør brug af friktion til at gøre en forskel for sportsudøvere og andre, og det store mål er at blive teknologileverandør til skoproducenter, så løsningen kan indbygges direkte i skoen i produktionen. Virksomheden er allerede langt i dialogen med flere producenter, og med en frisk investering fra et syndikat med blandt andet Keystones-medlemmer, er de nu klar til næste skridt.

 

Lynrunde

Spraino startede sin investeringsrejse helt klassisk med en business angel, der troede på ideen. Efter flere runder med angels, har de netop lukket endnu en runde med flere medlemmer fra Keystones, som med et matchmaking-lån fra Vækstfonden endte på godt tre millioner kroner – og som meget hurtigt faldt på plads.

”Investeringsprocesserne tager ellers lang tid og er tunge, og i den sammenligning har det været let og hurtigt med Keystones. Og det er jo virkelig rart, når man sidder med min hat. Så det betyder bare, at vi har haft tid til at holde fokus på kerneopgaven: At udvikle forretning,” siger Thor Grønlykke.

Med en hurtig runde har Sparino kunnet holde fokus på at kommercialisere sin opfindelse yderligere, og det har været vigtigt i den fase, virksomheden er i lige nu.

Mere spændende end nogensinde

Investeringsrunden blev anført af Morten Johansen, som har været investor i Spraino siden virksomhedens start. Og han er ikke i tvivl om, at virksomheden er et rigtig godt sted på sin rejse lige nu.

”Grunden til, at jeg som investor finder casen interessant, er, at den løser et behov, som beviseligt er kæmpestort i hele verden. Derudover har Spraino bevist, at den her løsning rent faktisk virker. Det har taget mange år, men nu kan vi faktisk kigge folk i øjnene og sige: Vi har forskning, der viser, at det er det største problem indenfor skader, og vi kan faktisk løse det,” siger Morten Johansen.

Med de randomiserede studier afsluttet er effekten af løsningen bevist: Friktion på sportsskoen er ikke bare placebo, men har en dokumenteret effekt. Og med et marked for indendørs sportsudøvere som tæller milliarder af mennesker, har potentialet aldrig været større.

”Hovedcasen er jo til Hr. og Fru verden – alle der dyrker badminton eller håndbold eller volleyball indendørs. Det har aldrig været mere interessant som investor. Da vi stod for 2 år siden, syntes vi også, det var interessant – nu er det bare på et mere oplyst grundlag. Casen bliver hele tiden skubbet frem og bliver mere og mere dokumenteret og velkendt,” siger Morten Johansen.

Det betyder da også, at de eksisterende investorer også er med i den nye runde, og det skyldes ikke bare, at produktet er det helt rigtige sted, men også det fantastiske team bag løsningen, mener Morten Johansen.
”Hvis du ikke har et ordenligt team, så er det ligemeget, om du giver dem guld. Det er selvfølgelig første forudsætning for at hente kapital i den fart og størrelse, som vi ser her: Fundamentet med et team, man tror på, er ligesom på plads.”

spraino

På vej mod internationale brands

teknologileverandør til skogiganter som Nike eller Puma. Derfor skal investeringen også bruges til at køre de første udviklingprojekter med brands i mål. For interessen og dialogerne er der, men det er lange processer, som kræver tid og penge.

”Vores patch-løsning er på markedet, men det er vores fremtidsplan at bygge den direkte ind i skoen. Vi har selv fået udviklet materiale til formålet og er i gang med at lave samarbejder, som kan bygge tingene ind i sko,” siger Thor Grønlykke.

Derfor ligger der også en internationalisering i næste skridt, da antallet af danske virksomheder i den globale værdikæde for sko er begrænset. Men med nye investorer følger også nye kompetencer, som kan være med til at forløse det enorme forretningspotentiale.

”Det starter i sport, som er en interessant vertikal. Det er helt oplagt, at dem, der har haft mange sportsskader ved anklerne, senere har problemer med sko, og den målgruppe har vi meget dokumentation for, at vi har løsningen til allerede. Men på længere sigt er det også alt fra folk med sygdomme til ældre, vi gerne vil hjæpe,” siger Thor Grønlykke.