Konsulentvirksomheden Expeerience vil digitalisere sin forretning, så kunderne selv online kan sammensætte strategiske advisory boards og søge viden hos eksperter. Gennem Keystones har Expeerience fundet den rigtige investor med en fortid som IT-iværksætter. Han tror på, at virksomheden ved at gå online kan skalere sin forretning ud over det danske marked.

 

I en virkelighed, hvor forandringerne sker hurtigere end nogensinde før, står virksomheder konstant overfor nye udfordringer eller ligefrem kriser, der kan true deres forretninger. Gamle prøvede metoder kommer let til kort i den verden. Her er det, at Expeerience kommer ind med et tilbud, der adskiller sig fra andre.

”Vi kan tilbyde virksomheder at sammensætte ad hoc advisory boards, der passer præcist til de udfordringer, de måtte stå overfor. Med andre ord formidler vi kontakten til rådgivere og erhvervsfolk med de rigtige kompetencer,” siger Klavs Steensen, CEO og stifter af konsulentvirksomheden Expeerience.

Et eksempel kan være, at en fødevareproducent skal finde ud af at håndtere forbrugerkrav om flere vegetabilske fødevarer i dagligvarehandlen. Expeerience matcher fagfolk på ledelsesniveau, typisk CEO’er, der også arbejder med en omlægning til mere vegetabilsk produktion, og derfor kan bidrage med viden om, hvordan virksomheden bedst kan klare den udfordring. Altså vidensdeling hvor Expeerience sikrer, at det er de relevante personer som videndeler med tilførsel af rådgivere, som har relevant ekspertise indenfor problemstillingen.

 

Tilbyder at sammensætte ad-hoc advisory boards

Gennem et netværk af rådgivere og tusinde af erhvervsfolk rundt om i danske virksomheder kan Expeerience levere lige den sparring, som kan give kunderne viden og inspiration. Så langt så godt.

Men virksomheden stod også selv overfor en udfordring: Indtil nu er alt foregået ved, at Klavs Steensen sammen med sin partner selv står for at formidle kontakten mellem virksomheder og folk med de relevante kompetencer. Det tager tid at koordinere kalendere, kontakte de rigtige folk og meget mere. Alt sammen foregår manuelt, hvad der begrænser, hvor mange kunder man kan betjene ad gangen.

”Vi indså, at vi kunne drive virksomheden mere effektivt online ved at lade kunderne betjene sig selv online. Vi kan også udvide med andre funktionaliteter, der kan støtte kunderne i at drive deres forretning bedre,” siger Klavs Steensen.

Samtidig vil en online platform også gøre det muligt at gå fra den nuværende forretningsmodel, hvor Expeerience får betaling for hver opgave til, at kunderne tegner abonnement.

Men skulle den vision føres ud i livet, krævede det dels store investeringer, dels en dyb indsigt i, hvordan man som virksomhed gennemfører en så omfattende digitalisering af forretningsmodellen.

”Jamen det er bare en stor ting økonomisk, som vi slet ikke kan påtages os alene. Det er simpelthen for risikabelt og for dyrt,” siger Klavs Steensen.

 

Investor med digital indsigt

I sin søgen efter den rigtige viden og fornødne kapital, tog han kontakt til Keystones, som var i stand til at formidle kontakt til to af Keystones’ medlemmer, der ikke alene havde digitale kompetencer men også den fornødne kapital.

En af disse, Uffe Henrichsen, var tilknyttet Keystones’ netværk som investor. Som iværksætter havde han selv opbygget en softwarevirksomhed, Corebuilt Technologies, i Manila på Filippinerne. I august 2009 blev den opkøbt af den danske IT-koncern, NNIT, hvor Uffe Henrichsen med overtagelsen indtil for et par år siden fastholdt ansvaret for at drive den filippinske forretning videre for den nye ejer.

Efter han kom tilbage til Danmark i 2017, begyndte han at se sig om efter et projekt, hvor han igen kunne være med til at opbygge en ny virksomhed. Og gennem Keystones fandt han den rigtige virksomhed, Klavs Steensens Expeerience.

”Jeg synes, at det er spændende at gå ind for at være med til at bringe virksomheden videre, ikke bare som angel investor men også som partner. Jeg investerer også min tid og mit netværk for at bidrage til at få bygget produktet,” siger Uffe Hinrichsen.

 

Nuværende forretningsmodel ikke skalerbar

Uffe Henrichsen finder Keystones utrolig interessant, fordi netværket giver mulighed for at komme i kontakt med virksomheder, der ligesom Expeerience ligger uden for den IT-verden, han er mest hjemmevant i.

”Klavs har haft god succes med at bringe folk sammen. Den forretningsmodel appellerer godt til mig som leder, hvor man kan sidde i en situation, hvor man ikke rigtigt ved, hvem man skal spørge. Den udfordring kender jeg. Produktet er godt. Men forretningsmodellen er ikke særlig skalerbar, som den er i dag. Den afhænger af, at han selv ringer rundt for at bringe de rigtige kompetencer sammen. Den er alt for håndholdt,” siger Uffe Henrichsen.

Lige som Klavs Steensen ser han mulighederne i at give brugerne adgang til digitalt at forbinde sig gennem en online platform.

”Jeg ser et stort potentiale i at rykke den gennemprøvede model, som Klavs har bevist, virker, over i et online miljø. Kan vi gøre det, er potentialet stort, ikke bare i Danmark men i hele verden,” siger han.