Michael Ries solgte virksomhed efter 18 år og tog springet tilbage til startup-livet

Michael Ries solgte virksomhed efter 18 år og tog springet tilbage til startup-livet

Efter at have udviklet den danske softwarevirksomhed OPTIWARE til en virksomhed med over 100 medarbejdere og sammen med de øvrige ejere solgt den til en amerikansk IT-gigant, har Michael Ries nu taget springet som direktør for et nyt startup.


Michael Ries har gennem 18 år været CEO i softwareselskabet OPTIWARE, som udvikler software til at optimering af produktivitet i industrivirksomheder.

Da vi solgte virksomheden sidste år, havde vi nået en størrelse på over 100 medarbejdere fordelt på kontorer i 9 lande, og havde undervejs opbygget en kundebase med over 500 internationale produktionsvirksomheder inklusive globale virksomheder som bl.a. ABB, Volvo, Unilever og SKF, fortæller han.

OPTIWARE blev desuden kåret til Danmarks bedste it-virksomhed af Computerworld i 2013.

Michael Ries har nu forladt selskabet og i stedet kastet sig over et nystartet softwarefirma, som med sine to produkter har potentialet til at blive en stor kommerciel succes. Kontakten mellem Michael og Portlr blev i foråret skabt gennem Keystones.


Startup manglede kommerciel styring

De to stifterede af Portlr henvendte sig til Keystones med ønsket om at få en erfaren investor og leder med ombord. Michael blev hurtigt overbevist om potentialet og endte med både at blive partner og CEO i selskabet.

Portlr er en ny og samlet platform til håndtering af timer, opgaver, projekter, kunder og aftaler med integration til kundens økonomisystem. Der er fuld dokumentation for udført aftalt arbejde, og med en enkel registrering og fakturering af timerne, er der basis for en forøget indtjening. Portlr henvender sig til alle typer virksomheder, som fakturerer deres timer som fx IT/managementkonsulenter, revisorer, advokater m.fl., siger han.


Springet til start-up

Michael Ries har været medlem af Keystones gennem et par år og har fulgt netværket fra sidelinjen.

Jeg kender miljøet, men har været ret booket og derfor ikke været så aktiv i netværket. Men da mit nye liv uden OPTIWARE startede i foråret, syntes jeg jo, at det her var oplagt: Et spændende softwarehus der manglede et kommercielt lederskab, siger han.

Michael tager da også en stor erfaring med indenfor alt fra udvikling og virksomhedsdrift til kapitalrejsning, M&A og exit af virksomhed. Men i et nyt startup er der også muligheder, han ikke havde i det tidligere selskab:

Det er jo også interessant, at de her produkter er helt nyudviklede. Det betyder, at vi har kunne anvende den allernyeste IT-teknologi og lægge stor afstand til de gamle og tunge systemer på markedet, fortæller han.


Covid-19 førte til ny smart løsning: myDesk

Kort efter Michael Ries var gået med i Portlr kom Coronavirussen med først nedlukning og senere genåbningen af samfundet. I stedet for se det som et problem, greb teamet muligheden og udviklede endnu et softwareprodukt.

Siden Påske har vi udviklet ’myDesk’, som er udtænkt til de mange medarbejdere, der arbejder i storrumskontorer. I lyset af covid-19 har vi lavet et system, der gør, at man hjemmefra booker sig ind på en sikker plads på kontoret – rengjort og med afstand, forklarer Michael Ries.

MyDesk giver medarbejderne adgang via mobilen til at gå ind og booke en arbejdsplads på kontoret i sikker afstand fra kollegerne. Samtidig adviseres både kantinen og rengøringsteamet om medarbejderens tilstedeværelse, så der kan gøres ekstra rent, hvor der har siddet personale, og man samtidigt undgår unødigt madspild i kantinen.

Og selv når samfundet normaliserer sig igen efter Covid-19 mener han, at det vil ændre måden vi arbejder på, så der generelt bliver flere fleksible arbejdspladser.

Flere medarbejdere vil i stigende grad arbejde hjemmefra fremover, så på lidt længere sigt har vi en løsning, der kan være med til at optimere størrelsen af kontorer og antallet af arbejdsstationer, siger Michael Ries.


Klar til skalering

Selvom Portlr og myDesk stadig er nye produkter på markedet, har Michael Ries store forventninger til fremtiden.

Vi tilbyder vores løsninger udelukkende som SaaS (Software as a Service), som teknisk set er meget let at skalere, hvis vi får succes. En it-virksomhed med kontraktbaseret omsætning via abonnementsordninger kan opnå en meget høj værdi for investorer, siger han.

Selvom springet til et startup på sin vis er at starte forfra for den erfarne erhvervsmand, forventer han en hurtig vækst med Portlr og myDesk.

Jeg arbejder i øjeblikket nok mere end aftalt, men på sigt er det meningen, at jeg skruer ned og forhåbentligt kan nøjes med et formandskab i bestyrelsen. Men nu skal vi have salget skubbet ordentligt gang – også globalt,” siger han.

Læs mere om systemerne på mydesk.dk og portlr.dk