Pet tech boomer og millennial-generationen spås at være én af drivkræfterne. Danmark følger godt med og investorer fra Keystones netværket har derfor satset på vækstvirksomheder som Dogley. Læs om pet tech-trenden og om Dogley-runden set fra begge sider af bordet.

 

Forrige måned var verdens største messe for forbrugerelektronik, CES 2019 pakket med ny teknologi til kæledyr – såkaldt “pet tech”. Et voksende milliardmarked for løsninger indenfor f.eks. sporing, stimulering, aktivering og fodring af vores elskede kæledyr. I Keystones har der også været fokus på området. Blandt danske pet tech-startups kan nævnes Go Dogo og Dogley, som har pitchet for Keystones og begge startups har den seneste måned hentet investeringer.

Det er særligt millennials, der forventes at trække teknologi-efterspørgslen i kæledyrsmarkedet op med stigende købekraft, befolkningsandel og teknologibevidsthed. I USA er 35% af hundeejere millennials og det forklarer dels nogle af de heftige VC-satsninger, man har set i industrien over de seneste år. Globalt er de investerede milliardsummer i pet tech steget med knap 50% årligt, viser tal fra CB Insight og Crunchbase.

Top 8 største pet tech investeringer

1. WagWalking.com (hundeture, 2 mia. kr.)

2. Chewy.com (kæledyrswebshop, 2 mia. kr.)

3. Rover (hundepasning, 1 mia. kr.)

4. BarkBox (hundeting på abonnement, 533 mio. kr.)

5. Vets First Choice (veterinær-platform, 455 mio. kr.)

6. DogVacay (306 mio. kr. Også hundepasning og nu opkøbt af Rover)

7. Boqii (kinesisk kæledyrswebshop, 163 mio. kr.)

8. MedicAnimal.com (foddershop, 150 mio. kr.)

Dogley er en platform, der forbinder hundejere og hundepassere og har siden stiftelsen i 2016 opnået over 15.000 registrerede brugere. Markedet for services specifikt til hunde (ekskl. dyrlæge) er i stærk vækst og alene det europæiske marked udgør over 30 milliarder kr. årligt.

6 grunde til at vi satser på netop Dogley

Peter Troensegaard Jensen og Pelle Nicolaisen har det tilfælles at, de er investorer, ledelseskonsulenter, nye medlemmer af Keystones og ikke mindst hundeelskere. De har kastet deres analytiske ledelsesblik på pettech-industrien og begrunder deres Dogley-investering med følgende:

– Der er en lang række generelle trends i samfundet, som alle understøtter en virksomhed som Dogley: et fortsat stigende ønske om at kunne handle “alt” på nettet, trenden omkring deleøkonomi, som vi f.eks. har set det med AirBnB, GoMore osv. og så holder folk mere og mere ferie.

– Dogley har skabt proof-of-concept med relativt få midler og har allerede nu lagt en strategisk plan, der udvider deres marked signifikant.

– Med relativt få midler og på kort tid er det allerede lykkedes at påvise konceptets duelighed. Løsningen er let skalerbar og det er bevist, at den kan fungere i udlandet (Norge og Sverige).

– Dogley kombinerer to områder, som de fleste elsker: kæledyr og deleøkonomi. Dette giver en goodwill blandt leverandører, kunder, potentielle medarbejdere og i pressen, da folk er positivt stemt overfor idéen.

– Der er et team af kompetente investorer bag, både finansielt og ekspertisemæssigt. Stifteren, Thomas, er selv hundeejer og en passioneret en af slagsen.

– Hunden er et ekstra familiemedlem, som fortjener at have det mindst lige så godt, som vi selv har det.

Exit-potentiale blandt de store spillere

Et af de sidste men vigtigste punkter er afkast-mulighedere. Det tæller også, at der er et par store kapitalstærke spillere i udlandet (jf. top 7-listen), som umiddelbart er konkurrenter, men som også kan ses som relevante købere af Dogley en gang i fremtiden.

Lead investor er afgørende

Processen var påvirket af, at der var en erfaren hovedinvestor, som lavede en grundig due diligence af virksomheden og gennemførte en detaljeret forhandling omkring diverse vilkår. Da der var fuld åbenhed omkring resultatet og jeg kunne komme med på samme betingelser var dette faktisk en stor fordel for mig, forklarer Pelle Nicolaisen.

Investering af faste ugentlige arbejdsdage

Det tager altid længere tid end man regner med, beskriver Peter Jensen. For mig var det vigtigt, at vi kunne investere ”smart money”. Jeg kommer selv til at arbejde i Dogley to dage om ugen i minimum et år frem og derfor var det vigtigt at få en forståelse for forretningen i større omfang. I dette tilfælde bidrager jeg med digital marketingerfaring som bliver essentielt i at skalere forretningen. En mindre del af indskuddet er performance-afhængigt for at ”alligne incentives”.

Investeringsprocessen set med virksomhedens øjne

Spørger man på den anden side af bordet hos Dogley-stifteren, Thomas Keller, så er humøret højt.

“Alt i alt er jeg meget tilfreds med, at vi klarede det hele på ca. 2,5 måned fra pitch hos Keystones og til aftalerne var underskrevet.”

 

November 2018: Mit eget indtryk af processen var særdeles positivt. Efter jeg fik lavet aftale med Keystones og havde fået lidt instruktion fra Jan Rosenbom, var jeg klar til at pitche Dogley – først på nettet og bagefter for et live publikum. Der mødte godt 10 interesserede investorer op, så det var ganske pænt. Særligt fordi flere af dem var oprigtigt interesserede. Det var medio november.

December 2018: Efter mødet tog jeg fat i alle interesserede og fik arrangeret møder med dem. I processen var der nogle stykker, der faldt fra, men ca. 3 uger efter havde jeg en lille kreds af ægte interesserede investorer, som så ud til at kunne løfte fundingen. Efter lidt forhandlinger fik vi lavet letter-of-intent med hovedinvestoren lige før jul.

Januar 2019: I starten af januar havde vi dialog med et par mindre investorer, som kunne komme med på samme vilkår som hovedinvestoren. Den del af processen var lidt langsommelig – mest af alt fordi det var svært at få møderne i kalenderen.

Februar 2019: Vi nåede frem til starten af februar, før alt var underskrevet og vi modtog pengene fra investorerne.

Top 5 ting jeg vil sige til andre startups om at søge investorer hos Keystones


1. Mange parter at blive enige med.
Jeg har egentlig oplevet det som en forholdsvis effektiv proces, som naturligvis godt kunne have været en lille smule kortere, men helt sikkert også længere. Når flere parter – både på ejerside og investorside – skal blive enige om vilkår mv. tager det bare tid.

2. Husk at alle har en travl hverdag. Der er også det rent praktiske med at arrangere møder i en travl hverdag, som kan være med til at forlænge processen. Alt i alt er jeg meget tilfreds med, at vi klarede det hele på ca. 2,5 måned fra pitch hos Keystones og til aftalerne var underskrevet. Undervejs havde jeg glæde af råd og sparring fra Jan Rosenboms side, så det takker jeg også for.

3. Det er helt ok, at enkelte springer fra. Der var egentlig ikke noget svært i processen. Jeg fik en masse god feedback på vores case fra alle der var interesserede, og selv dem der sprang fra undervejs var meget positive og konstruktive.

4. Styrket i troen. Derfor har det også været en proces, som har styrket mig i troen og bekræftet, at Dogley har fat i et meget spændende marked og har et kæmpe stort potentiale.

5. Skulle have brugt Keystones tidligere. Jeg skulle dybest set være gået i gang med Keystones mindst et halvt år tidligere. Så mit råd til andre iværksættere må være, at de ikke skal tøve, men skynde sig at indgå en aftale med Keystones.