Teknologi til ejendomssektoren (proptech) møder stigende interesse. Senest har et syndikat bestående af 11 investorer – størstedelen fra Keystones – satset på en fremtid, hvor man nemt kan se og styre adgangen til bolig eller kontor via smartphone. Investeringen er derudover bakket op af Markedsmodningsfonden. Virksomheden er optaget i Danmarks største accelerator-program, Danish Tech Challenge. Medlemmerne deler friske erfaringer: hvorfor netop denne investering og hvad har de lært?

 

Adgangskontrol er en stigende udfordring både i privaten og for kontorfællesskaber. Levering af pakker, besøg fra håndværkere, Airbnb-gæster: hvem er tilstede når der ringes på dørtelefonen, hvem sikrer at gæsten må lukkes ind og hvem åbner døren? WelcomeBob sørger for sikker og let adgang til lejlighedsopgangen eller kontoret via en tablet dørtelefon ved gadedøren samt en smartphone-app. Tilsammen giver det adgang gennem videoopkald med oplås fra mobiltelefonen. Det betyder, at du kan lukke dine gæster ind, mens du selv nyder ferien langt væk. WelcomeBob har opsat de første anlæg ved kontorfællesskaber, og med de nye investorer ombord skal der skrues væsentligt op for væksten.

Læs også: Property tech boomer: Her er 12 danske proptech startups, du bør kende

Investering på rekordtid

Investeringsprocesser kan normalt tage flere måneder. Men der gik blot 3-4 uger fra virksomheden havde præsenteret for medlemmerne af Keystones til at investeringen faldt på plads. Den relativt hurtige proces, skyldes bl.a. stram styring og lead-indsats fra Keystones-medlem, Hans Arnbjerg samt aktiv sparring fra projektledelsen i Danish Tech Challenge.

Derfor investerer vi i fremtidens dørkontrol

Hans Arnbjerg (lead investor)
For mig er to ting helt afgørende: produktet og team af founders. Produktet skal give mening for mig, typisk når jeg kan se, hvordan det vil sige skabe en tydelig og reel værdi for kunderne. Gøre livet lettere for kunderne, både slutbrugeren og andre involverede, som f.eks. med WelcomeBob, hvor også de personer, der skal installere WelcomeBob-dørtelefonen, får det nemmere, da installering og opsætning er mere enkel end traditionelle video-dørtelefoner.

Hvis produktet kan beskyttes med patenter mod kopiering, er det selvfølgelig at foretrække, men det er ikke et must for mig, da der er mange andre elementer, der skal til for at sikre en sund forretning.

Founder-teamet skal være godt. Det vil sige, at de skal vække min tillid og vise mig, at de allerede har arbejdet hårdt for at komme dertil, hvor de er nu. De skal vise en stor grad af vedholdenhed og disciplin og i hvert fald én af founders skal have talent for struktur og organisering.

WelcomeBob kombinerer mange af de elementer, jeg søger i både produktet og hos founders.

Erik Boye Lauridsen:
Når man til dagligt bevæger sig i en IT-tung verden, hvor alt er bundet sammen af software og systemer, er det fedt at møde startups, der laver fysiske produkter. WelcomeBob er ved at udvikle et produkt, der kombinerer hardware med en IT-platform. Det kommer til at rykke det marked, de er på vej ind i, fordi de kan øge niveauet af selvbetjening og er mere agile end eksisterende produkter på markedet for dørtelefoner. Produktet er til at forstå og stifterne har haft en klar plan for funktioner og features og en strategi for den videre udvikling. Nu skal der bare fuld skrue på udviklingen, så der kan komme et salgbart produkt på markedet.

De vigtigste erfaringer fra processen

Hans Arnbjerg (lead investor):
Det kræver utrolig megen tid og energi at finde investorer, hvad enten det er private eller fonde/organisationer. Hvis det overhovedet er muligt, skal man beskytte founders mod at bruge alt for meget tid på denne del. Min anbefaling vil være, at founders sammensætter en bestyrelse, som er kvalificeret til at drive investeringsprocessen. Hos WelcomeBob har Jonas brugt næsten fuld tid i 3-4 måneder på at søge penge hos markedsmodningsfonden, tale med investorer, tale med advokater, sikre underskrifter fra investorer osv. Det er 3-4 måneder, hvor hans bidrag til udvikingen af WelcomeBobs produkter og forretning har været nedprioriteret. Founders skal helst kunne dedikere sig til produkt og forretningsudvikling, fordi de her har en viden og et engagement, som sjældent kan erstattes af andre.

Jeg har også lært, at det er en god idé at være flere investorer, uanset at ens ejerandel bliver udvandet. Til gengæld giver det en god spredning af risikoen og der kan komme flere kompetencer i spil, hvilket til sidste ende jo er til gavn for WelcomeBob.

Erik Boye Lauridsen:
Der er ingen tvivl om, at for en virksomhed som WelcomeBob havde det været lettere at arbejde med én stor investor fremfor flere mindre. Setup’et med en lead-investor gør naturligvis processen lettere, men der er og bliver flere beslutningstagere, der skal være enige, før man kommer i mål. Hvis f.eks. en investor trækker sig eller ændrer investeringsbeløbet sent i processen, så skal det accepteres af de øvrige investorer. Det giver lidt bølger, hvilket dog er helt normalt, og det skal man bare være klar på. Det er om at være lidt large og risikovillig, når det er første runde og så må der gøres lidt mere ud af f.eks. ejeraftale i forbindelse med anden runde, hvis man vælger at deltage der. I så ungt et selskab som WelcomeBob skal investor hjælpe til med at gøre investeringen så smidig som muligt, så det ikke trækker alt for mange ressourcer ud, der kunne være blevet brugt bedre på udvikling eller salg. Derfor er det også stor lettelse, når det formelle er på plads og man kan begynde den meget mere spændende snak om, hvordan man kan hjælpe.

 

Overvejer du også medlemskab af Keystones?

Læs om medlemskab her