Sådan markedsfører du din børsintroduktion (IPO) – ekspertens 5 bedste anbefalinger

Sådan markedsfører du din børsintroduktion (IPO) – ekspertens 5 bedste anbefalinger

I en verden hvor flere og flere IPO’er ser dagens lys, kan det blive sværere at skille sig ud som selskab blandt mange, når spaltepladserne bliver mindre. Så hvordan sikrer man sig, at de mest relevante investorer opdager din IPO? Det kan man med markedsføring.

 

I denne miniguide tager Olivia Stokholm dig igennem 5 konkrete forslag til at optimere markedsføringen af din IPO ud mod det rigtige investorsegment. Olivia er direktør i Cognito Digital og har bl.a. lavet markedsføring for hovedparten af børsintroduktionerne hos Norden CEF. Olivia er også underviser på IPO Bootcamp.

1. Få kortlagt dit investorsegment

Se casen godt igennem og få kortlagt hvilken type investor, som måske ville finde lige netop din case ekstra interessant. Er det måske LifeScience investorerne? Eller SaaS segmentet? Mulighederne er mange, og der findes oftest en mediepartner til hver.

Selvom der kan markedsføres bredt ud, da investorer ofte fordeler deres investeringer ud på mange forskellige typer selskaber, kan det stadig være værdifuldt at lægge de ekstra kræfter i lige netop dén gruppe af investorer, der måske har den ekstra interesse for dit selskab. Lad os sige, at man producerer teknologisk udstyr – så kan målgruppen Ingeniører, der investerer måske give en endnu større tilgang af investeringer end f.eks. den brede målgruppe.

Husk på at der findes en platform til de fleste investorsegmenter. Vælg dem med omhu.

2. Sæt budget af til dine mediepartnere

Hos Norden CEF A/S kender vi vores investorsegment. Men markedsføring er ikke gratis. Det er dog en fin balance imellem mediepartnere, budget og korrekte oplysninger, der skal gå op i en højere enhed. Når du kender dit investorsegment, anbefaler vi, at du bruger mest budget på disse og samtidigt tager de lidt bredere investorer og platforme med i spil, så hele paletten dækkes.

Man bør afsætte mellem 100.000-300.000 kr. alt efter om man har videoproduktion indarbejdet. Men tænk på hvor godt pengene er tjent hjem igen.

3. Narrativet er fundamentet for al markedsføringen

Det vigtigste og måske sværeste i processen er ofte at få skrevet en god grundfortælling – et såkaldt ”narrativ” for din forretning. For hvem er I? Hvilken forskel gør I ift. jeres konkurrenter, og hvad med hele ESG-området? Narrativet lægger fundamentet for, hvad der vil blive kommunikeret ud om dit selskab i tegningsperioden via bl.a. mediepartnere. Derfor bør narrativet udarbejdes som en af de første opgaver, man går i gang med.

4. Hvad kræver det af materiale?

Fokusér på kommunikation. Kommunikation om dit selskab i en seriøs, korrekt, men samtidigt i en spændende form, skaber stolthed blandt dine medarbejdere og samarbejdspartnere, ligesom det skaber investorinteresse. Som minimum bør du producere 1 god investorvideo af 2-3 minutters varighed, der belyser hvorfor netop din case kunne være interessant for en kommende investor. Dertil skal man planlægge en hel del bannerproduktion og reklamer til markedsføring, der skal være målrettet de rette investorer.

5. Detaljernes vigtighed

I en IPO-proces arbejdes der meget med ”følsom” data, så selv en forkert dato ”kan vælte hele korthuset”. Alliér dig derfor med nogle professionelle rådgivere, som sikrer, at både databehandling og information behandles korrekt og iht. lovgivningen. Netop så der er styr på processer og procedurer, så der ikke kommer overraskelser som følge af manglende styring. F.eks. kan en forkert dato have afgørende betydning for selve processen, og derfor skal der være styr på selv de mindste detaljer mellem dig og dine mediepartnere. NDA (Non Disclosure Agreements) er et nøgleord, du ikke kan undgå i processen.


Bliv klædt professionelt på til at lede rejsen mod vækstbørsen

Aldrig har der været større efterspørgsel på IPO-kompetencer i blandt ejerkredse og bestyrelser. Mange startups spørger sig selv, om vækstbørsen er vejen frem. Nu kan du blive den, de andre spørger til råds. Bliv klar eller afklaret i løbet af 3 intense sessioner sammen med Danmarks førende IPO-eksperter. Styrk samtidig jeres investeringscase med et konkret kvalitetsstempel.

Læs mere