Medlemsportræt: Søren Rosengaard, passioneret kommerciel forretningsudvikler

Medlemsportræt: Søren Rosengaard, passioneret kommerciel forretningsudvikler

Søren Rosengaard har en bag­grund i telebranchen, hvor han i godt 10 år har fokuseret på strategi, innovation og kommerciel transformation mod nye dig­i­tale forretningsmodeller.

1. Hvad dri­ver dig til at ville bygge nye virksomheder?

Jeg elsker energien i det tætte samarbejde i en startup. Alle er dybt afhængige af hinanden og stoler på hinandens kompetencer. Det er man ganske enkelt nødt til. Efter mange år i telebranchen, hvor en produktudviklingscyklus let kan tage flere år, er det meget befriende. De resultater, der skabes på kort tid i en startup er imponerende og meget inspirerende.

2. Hvad har været dine største læringer inden for kommercialisering?

Helt klart, hvor afgørende det er, at forstå kundens behov. Hvis du ikke knivskarpt forstår, hvad det er, som kunden reelt efterspørger, er der stor risiko for, at du ender med at tage udgangspunkt i dit produkt og dine egne forestillinger om, hvad der er produktets USP´ere. Og sørg for at få kundens feedback igennem hele produktets livscyklus og vær parat til at tilpasse det løbende.

3. Hvilke råd vil du give videre til andre, der skal i gang med at bygge virksomheder?

1. Sørg for at omgive dig med de rigtige folk. Din succes står og falder ved, om du har valgt at omgive dig med de rigtige mennesker. Det har jeg erfaret på egen krop flere gange. Det gælder om at lære af disse erfaringer. Gode såvel som dårlige erfaringer. Og du skal også kunne kigge indad i denne proces. Hvad kunne du have gjort anderledes? Og så på den baggrund skabe et bedre afsæt i næste forsøg.

2. Hold din virksomhed, dit koncept, dit produkt osv. så simpelt som muligt. Der er et utal af eksempler på virksomheder og produkter, der vil og kan det hele. Det er bare sjældent at de lykkes godt med det.

3. Vær opmærksom på at skabe fremdrift. I de seneste tre år har jeg forsøgt at være tro mod Lean Startup principperne og MVP-tilgangen. Det er ikke altid, at de følges stringent i kampens hede, men hvis du løbende evaluerer din tilgang i forhold til disse principper, så vil du opdage, hvor hurtigt man egentlig kan skabe afklaring om en forretningsidés kommercielle potentiale og få det omsat til et koncept og produkter, der kan tages til markedet. Alt sammen med fokus på kunden samt et minimumsforbrug af tid og ressourcer.
 

Overvejer du medlemskab af Keystones?
Læs mere her