Medlemsportræt: Maria Sundöf, business angel

Medlemsportræt: Maria Sundöf, business angel

Baggrund

Jeg har stort set altid arbejdet med IT systemer og specielt med salg og implementering af forretningssystemer (SAP, Oracle, Infor) hos store virksomheder både i Danmark og i udlandet. Jeg startede min første konsulentvirksomhed i 2008 op og i 2009 købte jeg mig ind i en større IT virksomhed som bestod af 3 selskaber med forskellig fokus: udvikling af software til teleindustrien, business intelligence samt applikationsdrift og helpdesk. Jeg solgte min andel fra i 2013. Herefter startede jeg en konsulentvirksomhed igen, som specialiserer sig i program og projektledelse af store IT forretningsprojekter og som jeg stadig er aktiv i.

Motivation – Hvad driver dig til at ville bygge nye virksomheder og hvorfor har du valgt en business angel karriere?

Jeg vil bruge min viden og erfaring til at i fællesskab med andre skabe resultater og dermed succesfulde virksomheder. Jeg er af naturen meget teamorienteret og har en inderlig tro på at personer med forskellig kompetence og brancheviden kan gøre en verden af forskel for en virksomheds udvikling. Samtidig ligger der en god udfordring for mig i at lære noget nyt og lære miljøet at kende. Der er foreløbig nogle fantastiske og utrolig imødekommende personer jeg har mødt.

Seneste erfaringer – ser vi tilbage på de seneste måneder som business angel, hvad har så gjort størst indtryk på dig?

Den passion som findes hos både startupvirksomhederne og de investorer jeg møder. Den ægte interesse for at dele viden og lære nye personer at kende. Det har også gjort indtryk på mig at møde personer, som har arbejdet uden løn i flere år og som står på konkursens rand, men som kæmper videre og tror på deres virksomhed.

Vigtigste læringer – hvilke vigtige erfaringer har du gjort dig som virksomhedsbygger gennem karrieren?

  • Brug simple planer og sørg for at eksekveringen er i top.
  • Sørg for at infrastrukturen i virksomheden er parat til vækst i form af systemer, processer etc. Hvis alle ved hvad de skal og hvordan så er det ikke svært at vokse og stadig kunne holde kvaliteten.
  • Vær god til at kommunikere tit og så alle forstår og ingen er i tvivl om hvad målsætningerne er og hvordan vi når derhen.
  • Hold total styr på økonomien og specielt likviditeten.

Hvad er dine råd til en god ven eller kollega, der også vil i gang med at bygge virksomheder ligesom dig?

  • Tro ikke at det er en dans på roser og at alt kommer af sig selv bare fordi du tror du har et godt produkt eller en god service.
  • Sørg for at have de rigtige folk omkring dig som han rådgive og hjælpe.
  • Når man har sin egen virksomhed har man stort et aldrig fri. Der er altid noget som skal ordnes.

Sørg for at det økonomiske grundlag du starter på er så godt som muligt, og her tænker jeg også privat. Det er ikke nemt at skabe noget godt og samtidig leve på den sidste krone.

Overvejer du medlemskab af Keystones?
Læs mere her