Medlemsindlæg: Facebook  er stadig en af de vigtigste redskaber for din virksomhed i 2018

Medlemsindlæg: Facebook er stadig en af de vigtigste redskaber for din virksomhed i 2018

Facebook, og deres platforme Instagram og Messenger, åbnes hver måned af mere end to milliarder mennesker, og Facebook alene åbnes dagligt af 1,37 milliarder mennesker. Det gør Facebook til én af verdens største annonceplatforme, hvor en bruger i gennemsnit bruger 40 minutter om dagen. Hvilket er lig med utroligt meget tid til at vise annoncer. Og selvom Facebook lige har meldt ud, at de piller ved deres algoritmer igen, så er det begrænset, hvor meget indflydelse dette vil få på annoncerne, som er dét, vi vil adressere i denne post. Den organiske del (gratisdelen) har længe været under pres, men om den seneste opdatering bliver det sidste søm i kisten eller blot endnu et hårdt slag til den i forvejen fejlende organiske del, er endnu for tidligt at spå om. Men denne post omhandler den betalte del, altså annoncer, og her er der overordnet to elementer, der gør Facebook unikt.

  1. Skalérbarhed

Dét, der gør Facebook anderledes i forhold til f.eks. AdWords, er skaleringsgraden. AdWords er delvist begrænset af, hvor mange søgninger, der kommer. Hvis dine annoncer går godt, kan du ikke bare øge budgettet og få flere til at søge. Uanset hvor meget du øger dit AdWords budget, så øger det ikke hvor mange, der efterspørger dit produkt. På AdWords trækker du folk, der allerede har et behov ind på din webshop.

Med Facebook har du muligheden for at skabe et behov. Facebook er en platform, hvor brugeren kan fordybe sig i content i flere timer af gangen, og det giver dig en unik mulighed for at fortælle historier, dele billeder og film og skabe et behov og en lyst hos kunden, så de bliver trygge ved dit brand og får lyst til at købe produktet.

Og hvis du kan gøre det, så står der altså to milliarder mennesker og venter på at se din annonce.

Det er derfor, vi siger, at ikke alle virksomheder kan fungere på Facebook – men alle bør teste Facebook. For hvis det viser sig, at du kan skabe positiv ROAS (Return On Ad Spend), så gælder det bare om at skalere.

Vi har arbejdet med startups, hvor vi, efter positiv ROAS på de danske annoncer, blot oversatte de bedste kampagner til 10 forskellige sprog og kørte den ud i Europa. Der er typisk 7-8 lande der fejler, men det betyder til gengæld, at der er 2-3 markeder, der fra den første uge begynder at tjene penge. Det er en helt fantastisk mulighed for et startup, og det viser noget om, hvilke markeder der er mest klar til dit produkt. Derforuden får du et databaseret grundlag for, hvor du bedst bruger dine ressourcer.

  1. Data

Facebook er et datacenter uden lige, og du vil finde utrolig mange spændende segmenter; lige fra husejere, gode venner af folk der snart har fødselsdag, first movers, jobbrancher og interesser. Samtidig tillader Facebook, at du kan hente rapporter på dine brugere (hvis du har mere end 1000) – dette tager ca. 15 minutter og så har du en rapport omkring den demografiske opdeling af dine brugere, hvad de kan lide, om de er i et forhold, hvor høj uddannelse de har og meget mere. Det er fantastisk!

Men du kan også bruge dine annoncer til at danne dig et overblik over, hvem dine kunder er. Her har du mulighed for at splitteste USP’er, forskellige produkter, forskellige interesser, kommunikation, landing pages osv. Alt dette er data, du kan få inden for et par dage med et relativt lille budget. Det er én af de ting, vi specialiserer os i hos www.themarketingguy.dk, hvor vi gerne siger, at 15.000 kr. er nok til at give dig svar på de splittests, der nævnes herover – og det er altså med valid data og ikke bare et par enkelte interaktioner hist og her.

Vi kan altså konkludere, at Facebook er en platform, som kan lære dig utrolig meget om dine kunder. Samtidig kan den skabe et behov og skalere omsætningen. Derfor synes vi, at den fortjener titlen som verdens bedste annonceplatform og ét af de vigtigste redskaber for alle virksomheder i 2018.

 

Overve­jer du medlem­skab af Key­stones?
Læs mere her