Marketing-drengene har en utraditionel fordel ved investering i startups

Marketing-drengene har en utraditionel fordel ved investering i startups

Nick Traulsen er medstifter af marketingbureauet, The Marketing Guy, der er specialister i annoncering på Facebook og Instagram. Den kompetence giver en særlig fordel ved investering i startups som f.eks. en ny slags iskaffe, der kom i Løvens Hule eller Zetland, som slår medlemsrekorder år efter år.

 

Nick Traulsen, der er medlem af Keystones på fjerde år, stiftede for nogle år siden marketingbureauet The Marketing Guy sammen med Patrick Wolffgang og Mikkel Bjerg. Alle tre var ret fascinerede af startups og besluttede derfor at arbejde med denne type virksomheder, hvilket viste sig både at være spændende og en god forretning.

”Det gik ret godt, og vi fik opbygget noget kapital. På et tidspunkt skal man jo så beslutte sig for, om det skal betales ud som udbytte, eller hvad der skal ske med pengene, og der havde vi mere lyst til at sidde på den anden side af bordet i forhold til de her startups og investere i dem. Så vi gik efter at blive angel investors og komme endnu mere ind i det miljø, hvor vi godt kan lide at være. Samtidig har det også gjort det muligt at beholde vores størrelse i længere tid. Vi vil helst ikke være for stort et bureau, og på denne måde behøver vi ikke at vækste. Vi skal i stedet have nogle startups, der vækster. Så det blev vores tilgang. Den kapital, vi opbygger i virksomheden, bliver reinvesteret i startups,” siger Nick Traulsen.

De tre marketingeksperter opdagede dog, at det er svært at komme i gang som enkeltinvestor, når man ikke har erfaring med den slags. Men så faldt de over Keystones, hvor de havde en god oplevelse til det første møde, og det fik dem til at melde sig ind i netværket.

Casen skal først stå sin prøve på de sociale medier

Umiddelbart kunne det lyde som en usikker levevej at investere i startups, velvidende at det langt fra altid går godt.

”Jeg tror, at den jeg har hørt mest og haft i baghovedet, er noget med, at hvis du investerer i 10 startups, så går de fem konkurs, fire bliver solgt til det samme – måske med en enkelt dobbelt op – og kun ét selskab bliver den virkelig store vinder med en 10-dobling. Men jeg må sige, at vi har ramt et eller andet rigtigt med vores investeringer fra The Marketing Guy. Det kan ganske vist stadig gå galt, men hvis vi skulle sælge i dag, så er alle tre investeringer mere end tredoblet og en af dem er 10-X’et. Og jeg tror, at forklaringen på at det er gået så godt er, at vi kan komme med noget andet end bare penge. Vi kan også være med til at arbejde med deres annoncer på sociale medier, og det giver os en indsigt i, om virksomheden er skalérbar og om teamet er fede at arbejde sammen med. Så vores due diligence proces er en smule anderledes. I stedet for at vi skal kigge på en masse Excel-ark, så kigger vi på menneskene og skalérbarheden gennem sociale medier. Hvis de to ting peger i den rigtige retning, så vil vi gerne lave en investering.”

Tre investeringer – tre succeser

I de tre investeringer, som The Marketing Guy har i dag, sidder bureauet med annoncerne for virksomhederne. Og annoncerne på Facebook og Instagram, der er bureauets speciale, er gået fantastisk samtidig med, at der er en løbende, tæt dialog med teamet i hver virksomhed.

Bureauet investerede i Zetland igennem Keystones. Den anden investering er i Christopher Cloos, en solbrillevirksomhed i stærk vækst og med massive kapitalindsprøjtninger i 2021 og i år. Og den tredje er Cool Creative Company, en iskaffeproducent.

”Det er ikke Cool Creative Company, der er vokset mest, men det kommer den nok til. Det går fuldstændig over al forventning. Før vi investerede, kørte vi deres annoncer for dem, og hver gang vi kørte en kampagne, så tjente de penge. Så spurgte vi om vi ikke skulle investere i dem, og det sagde de ja til. Siden kom de i Løvens Hule og så stak det endnu mere af. Og nu kan de ikke følge med længere. Salling Group, Bilka, Coop m.fl. køber alle de flasker, de producerer. Og i det firma var vi jo inde som første investor, fordi de kom til os og skulle have lavet markedsføring,” siger Nick Traulsen.

Bureauet lavede ikke annoncer for Zetland i starten, men forløbet med de tre investeringer betyder, at fremadrettet vil The Marketing Guy kun investere i virksomheder, hvor de kan køre en test inden de lægger pengene. En test, hvor samarbejdet testes af og skalérbarheden af produktet testes i kampagner på sociale medier.

”Kan det ikke sælges på sociale medier, så skal vi ikke investere. Det kan stadig være en god idé, men vores tilgang er, at vi skal være med til at vækste virksomheden. Men det kræver, at vi laver noget, der har værdi på sociale medier.”

Tidlig bestyrelseskarriere: “Det kom ret meget ud af det blå da Zetland ringede”

Nick Traulsen har nu fået tilbudt en bestyrelsespost hos Zetland, som han har taget imod. Det har dog ikke været noget egentligt mål for ham at opnå bestyrelsesposter.

”Men vi fik også selv et advisory board, og det fik os til at tænke, at det også kunne være sjovt at sidde på den anden side. Så kom vi med i et advisory board for et andet bureau, og det gav yderligere lyst til at være med i den slags. Det er dog ikke noget, jeg specifikt har gået efter eller presset på for, så det kom ret meget ud af det blå, da Zetland ringede.”

Selv om det ikke som sådan er et mål, så tror Nick Traulsen, at han og de to medstiftere vil sige ja, hvis mulighederne for flere bestyrelsesposter opstår. Det vil give en ekstra mulighed for, at bureauet får hånden endnu mere på kogepladen i de relevante startups.

Hverken Nick Traulsen eller de to medstiftere har taget kurser i bestyrelsesarbejde og har ikke umiddelbart planer om det. Han vil dog ikke afvise, at det kan ske.

”Kommer der flere tilbud om bestyrelsesposter vil vi formentlig fordele det mellem partnerne herinde. Og så kan det jo være, at en af os bliver særlig tændt på at dykke mere ned i det.”

 

Overvejer du også at investere i startups?

Læs om medlemskab her