Kommercialisering af MedTech er ikke bare lige – her er eksperternes råd

Kommercialisering af MedTech er ikke bare lige – her er eksperternes råd

MedTech Marketing er redskabet, der fremover kan bidrage til en virksomheds yderligere succes. MedTech Marketing i forbindelse med startups handler om:

  1. Sikre at der er et attraktivt marked som grobund for en sund forretning
  2. Forstå hele forbrugsmønsteret og beslutningsprocesser for optimal positionering og implementering
  3. Vide at et produkt ikke sælger af sig selv – det kræver en grunding go-to-market plan

En helt ny undersøgelse udført af CBINSIGTHS (læs her) fremhæver, at et manglende behov i markedet er den hyppigste årsag til, at opstartsvirksomheder fejler. Netop dette emne synes at vende tilbage gang på gang som en boomerang. Det er en kerneudfordring på tværs af mange brancher og også inden for MedTech.

Keystones-medlem og MedTech-ekspert Charlotte Piester ser, at “manglende markedsbehov” i høj grad er en udfordring i MedTech-brancen. MedTech branchen er en utrolig kreativ og produktiv branche for nye ideer, hvorfor dette her med at sikre sig, at man kender til markedet, ofte viser sig at være yderst udfordrende. Det skal der laves om på og derfor har Charlotte og hendes partner, Marianne Rosager, forfattet bogen ”MedTech Marketing”, hvor de deler mange års erfaringer samt cases om netop kommercialisering af MedTech-virksomheder lige fra ”startup til corporate”.

Henrik Harboe, iværksætter og læge, siger om bogen: “Den unikke egenskab ved denne bog er den komplette præsentation af, hvordan MedTech produkter kommer til verden, fra idé til design, udvikling, testning, dokumentation og gennem markedsføring og succes.”


Hvad kræver det at blive succesfuld i MedTech-branchen?

Dette er et af bogens hovedspørgsmål. Ét af mange svar i bogen er netop dét at kunne forstå dit marked og markedets behov – og det er ikke bare overfladisk – men virkelig forstå markedet. I hele bogen er markedets behov, samt den værdi den aktuelle innovation bibringer til markedet, sat i relation til industriens lovkrav en konstant, og der gives værktøjer til at identificere et marked for en tilgængelig og skalérbar forretningsmulighed. Herunder hvordan man identificerer markedets behov og identificerer, hvem kunderne er. Bogen byder på et konkret redskab med afsæt i en kommerciel ”gap analyse” der effektivt kan bidrage til fokus og prioritering. Herudover arbejder bogen med, hvordan evidens er essentiel at kunne beherske, så ”det, du fortæller kunden, har du også beviset for” – netop igen er en af de særlige kompetencer, som skal beherskes i MedTech branchen.

4 typiske faldgruber

I MedTech branchen er time-to-market, salgskurver og det at være på forkant med konkurrenterne både udfordrende og komplekst på grund af:

– Øgede lovkrav og skiftende betalerstrukturer

– Pres på sundhedsudgifter og refusion

– Behovet for højt specialiserede kompetencer og værdibaserede beviser

– Behovet for optimale digitale og analoge overvejelser i marketing mixet, der alle er dyre elementer, der kræver stringent fokus og prioritet

Så hvis du er på udkig efter en klar, ligetil, omkostningseffektiv og struktureret proces, tilbyder denne bog en ny MedTech-model, der adresserer branchens udfordringer ved at lede dig hele vejen fra idégenerering til markedssucces.

Bogen sætter MedTech i fokus og bidrager til skabelsen af ​​et fælles sprog, som branchen generelt mangler … Case-studier gennem hele bogen sætter de mange emner op i kontekst på en konstruktiv måde.” Niels Ole Andersen, tilsynsekspert

 

Overve­jer du medlem­skab af Key­stones?
Læs mere her