InDialog løfter chat-, SMS- og voicebot til nye højder med kunstig intelligens

InDialog løfter chat-, SMS- og voicebot til nye højder med kunstig intelligens

Foto: Jonas Legarth / Business Angel Årsmøde / Angel Investor Meetup 2021

Virksomheden har netop afsluttet en investeringsrunde med usædvanlig stor interesse fra knap 30 investorer fra Keystones og DanBAN. Men InDialog valgte investeringsselskabet TechHub Invest fra Esbjerg.

 

”Du er nu nummer 7 i køen”. Den slags frustrerende meldinger – og videresendelse når man endelig kommer til – er det snart slut med, hvis man lytter til lovprisningerne fra InDialogs kunder, som foreløbig tæller Egedal Kommune og 10 private virksomheder. Systemet virker tilsyneladende. Men hvad er det egentlig?

”Det er en telefonrobot. Når du f.eks. ringer til en vores kunder, som har det installeret, så er det vores robot, der svarer. Du siger, hvad det er, du ønsker hjælp til, og så svarer den. Kan den ikke svare, så viderestiller den samtalen til et menneske,” siger Hani Faylee, der er Senior Partner i InDialog.

Machine Learning, AI, NLP

Systemet, der er et integreret system af chatbot, voicebot og SMSbot, er baseret på machine learning og kunstig intelligens, og det er på det punkt, teknologien adskiller fra andre løsninger. Systemet programmeres i at besvare spørgsmål inden for specifikke områder og kan genkende og forstå den menneskelige tale ud fra Natural Language Processing.

”Systemet giver ikke blot svar eller stiller videre til andre. Det kan også sende links via SMS’er. Hvis en person f.eks. spørger om noget, så kan robotten sende et link med en løsning. Så man kan også bruge systemet til supportfunktioner.”

Der findes ikke et tilsvarende system i Danmark på samme avancerede niveau. Det hænger sammen med, at Danmark er et meget lille sprogområde. De konkurrenter i udlandet, der har lignende systemer på engelsk, har ikke fundet det umagen værd at gå ind i Danmark. Nu kommer InDialog så på banen, og efterspørgslen er stor efter systemet, som er en Plug-and-Play løsning, der reelt kan tilbydes til alle typer af kunder både i det offentlige og private.

InDialog, som også udvikler til svensk og norsk, er nu i dialog med mange kommuner og virksomheder, der er interesserede.

”Det er en 24/7-løsning som er bedre for borgere og kunder. Vi fjerner jo al kø, idet telefonrobotten tager alle samtaler samtidig,” siger Hani Faylee.

Der er mange anvendelsesmuligheder af systemet. En af dem, som endnu ikke er implementeret, handler om parkering. Man kan ringe en parkering ind – robotten sørger for det. Man siger, hvor man parkerer og hvor længe, robotten sender et link tilbage, og man betaler med MobilePay. Trækker et møde ud over parkeringstiden, kan man blot sende en SMS, der sørger for at forlænge parkeringen.

Mange interesserede investorer

Omtrent 30 investorer fra DanBAN og Keystones var stærkt interesserede i projektet, og InDialog kunne have hentet over det dobbelte af det ønskede i den nylige investeringsrunde. Men InDialog endte med at vælge investeringsselskabet TechHub Invest i Esbjerg.

”Vi var ikke enige med nogle af investorgrupperne i DanBAN og Keystones om strategien – efter vores mening tænkte de for snævert i forhold til segmenter. Vi ser et større potentiale. Derfor endte vi med at vælge TechHub Invest, som var enige i vores strategi og forventninger,” siger Hani Faylee.

Han har desuden et godt råd til andre iværksættere, når de skal ud og rejse kapital.

”Vores værdiansættelse var for lav i forhold til vores omsætning, kundereferencer, kontraktværdier og potentiale – det var der flere, der sagde til os, da processen først var i gang. Efter deres vurderinger kunne værdiansættelsen have været 60-70 pct. højere. Så min anbefaling til andre start-ups, der skal hente penge, er at de skal indhente flere vurderinger af en realistisk værdiansættelse, før de offentliggør beløbet. Vi lyttede til den første vurdering. Og grunden til at de satte værdien så lavt, det er det her med at forstå vores produkt og potentialet i det,” siger Hani Faylee.