E-læringsplatform rejser millioninvestering til at højne niveauet i hotel- og restaurationsbranchen

E-læringsplatform rejser millioninvestering til at højne niveauet i hotel- og restaurationsbranchen

Barma vil sikre bedre oplæring og træning af restaurationsbranchens medarbejdere. Til at fuldføre den mission har e-læringsplatformen rejst 1,45 mio. kroner, som blandt andet skal bruges på produktudvikling. 

 

Restaurationsverdenens medarbejdere er en broget flok. Mens nogle er ufaglærte og ser jobbet som midlertidigt, er andre faglærte og ser det som en karriere, fortæller Lasse Nørremark Kristensen, CEO og medgrundlægger af Barma. 

Gennem de seneste mange år er restaurationsbranchen vokset meget, og det betyder, at flere og flere får arbejde i branchen, uden nødvendigvis at være uddannet inden for de relevante fag. Samtidig er der ikke meget struktur i forhold til oplæring, og derfor er niveauet mellem de forskellige restauranter, barer og så videre meget forskelligt,siger Lasse Nørremark Kristensen. 

I 2017 stiftede han derfor Barma sammen med Simon Gad Andresen, som i dag er Head of Development. 

Barma er en e-læringsplatform målrettet restaurationsbranchen, hvor nye medarbejdere hurtigt kan blive onboardet i virksomhedens arbejdsgange, og eksisterende medarbejdere kan dygtiggøre sig inden for blandt andet salg, ledelse og service. Dette gør Barma hovedsageligt gennem online videokurser og skræddersyede onboardingforløb. 

Entusiastiske grundlæggere

Henrik Hansen og Martin Hoffmann – som begge har ageret lead på investeringen – er to af de i alt syv Keystones-investorer, som i fællesskab med en ottende investor var med til at rejse 1,45 mio. kroner. 

Barmas stærke produkt var en af hovedårsagerne til, at Martin Hoffmann valgte at investere i den unge virksomhed. 

Barma adskiller sig fra konkurrenterne ved at lave undervisningsmaterialet selv. Små og mellemstore barer og restauranter har ikke tid og mulighed for selv at producere materialet, så det giver rigtig god mening at Barma tilbyder det hele på én platform,” siger Martin Hoffmann. 

Et andet kriterium Martin Hoffmann har til en case, før han vælger at investere, er, at teamet bag virksomheden skal fungere. 

Det er vigtigt, at der er god kemi mellem jeg selv og grundlæggerne. For vi skal potentielt arbejde sammen i mange år. Men Lasse og Simon er nogle rigtig fine fyre, som tilmed er passionerede og virkelig dygtige inden for hver deres felt,siger Martin Hoffmann. 

Og dét istemmer Henrik Hansen: 

De to unge og entusiastiske grundlæggere har energien til at drive virksomheden til succes. Det er ikke nok, at man kan det teoretiske, der er også brug for noget energi og gåpåmod. Og det har de.”

Forløbet med at komme i mål med investeringen tog lidt længere tid end forventet. Men i de fire måneder der nåede at gå, fra Barma første gang pitchede deres virksomhed til investorerne, til investeringen var på plads, voksede Barma med 170 procent. 

Barma har nået sine budgetmål, hvilket er imponerende, og det gav også noget tryghed undervejs, selvom det tog længere tid end forventet,” siger Henrik Hansen og tilføjer: 

Stor tak til alle dem, der har været involveret, herunder Keystones-sekretariatet. Det var en holdindsats.” 

Kapitalindsprøjtning på over 2 mio. kroner 

Ud over investeringen på 1,45 mio. kroner, har Barma også landet en investering på 1,2 mio. kroner fra Vækstfonden. 

Den store kapitalindsprøjtning skal især bruges på produktudvikling. 

Vi har fået styr på forretningen og hvordan produkt passer ind i markedet. Derfor skal noget af investeringen bruges på at udvikle produktet i en retning, som vi med ret stor overbevisning kan se, at produktet skal hen,siger Simon Gad Andresen. 

Barmas ambitioner rækker dog også ud over Danmarks grænser. 

Når vi er klar, er der et monster af et apparat som skal vækkes til live, så vi også kan køre det langt ud over Danmarks grænser i et tempo og niveau, som vi gerne vil have,siger Simon Gad Andresen, og bliver suppleret af Lasse Nørremark Kristensen: 

Vi har hele tiden vidst, at vi gerne ville gøre noget stort med Barma. Men det kræver noget kapital at opnå den vision vi har for Barma, så derfor var det naturligt, at vi nu skulle hente denne investering ind.” 

Til andre virksomheder der overvejer at pitche for Keystones-netværket, vil Lasse Nørremark Kristensen råde dem til ikke at være bange for at virke uperfekte. Som virksomhed må man gerne bede om hjælp og råd hos investorerne, så længe rådene bliver taget til efterretning hos grundlæggerne, mener han. 

 

Overvejer du også at investere i startups?
Læs om medlemskab af Keystones her