SpaceInvader – Blue-chip aftaler og lukkede terminaler

SpaceInvader – Blue-chip aftaler og lukkede terminaler

Investering i startups er fyldt med uforudsigeligheder. Men en global pandemi var nok det sidste, medlemmerne havde med i ligningen, da de tog investeringsbeslutninger i før-corona-tiden. Så hvordan er det gået? Hvordan har investeringerne klaret sig gennem deres første corona-år? Hvem har pivoteret, bøjet nakken eller rejst sig til et nyt niveau? Her er en stikprøve fra Keystones-porteføljen, hvor iværksættere gennem artikel-serien, “VORES CORONA-ÅR” deler deres bedste (og værste) beretninger.

 

En kort status om SpaceInvader:

SpaceInvader har haft et paradoksalt år, der har budt på aftaler med store koncerner, men også begrænset adgang til logistikterminalerne, hvor de implementerer deres projekter. I løbet af corona-året har SpaceInvader med deres pallestativer til optimering af logistik og transport arbejdet med forretninger i vækst, såsom Bring, Postnord og Reitan der er distributør til Rema.

Blue-chip aftaler og nedlukning

SpaceInvader har brugt corona året på at lukke en lang række blue chip aftaler med b.la. Postnord, Velux, Reitan og sidst Bring, som de har startet op i Norge. SpaceInvader lukkede d. 6 marts en stor klimapartnerskabsaftale med Blue Water Shipping sammen med transportministeren. En aftale de ser som en validering af deres forretning. Fem dage senere lukkede epidemien landet ned og SpaceInvader fik svært ved at udnytte den skabte mediebevågenhed omkring aftalen og levere på aftalen.

Rebede sejl og produktion

SpaceInvader har derfor måtte rebe sine sejl økonomisk og måtte stoppe de udviklingsprojekter, de havde sat i søen. Herunder et udviklingsprojekt der skulle ændre deres stativer fra analoge til digitale stativer, med monitorering og pool styring. Et projekt der nu igen bliver arbejdet på. Firmaet har også måtte gøre brug af Covid19-lån fra Vækstfonden for at skabe den fornødne buffer-kapital til at stå pandemien igennem med.

Til SpaceInvaders held var deres producent i Danmark ikke lukket ned.  De har derfor kunne bruge nedetiden på at producere stativer til de aftaler, de allerede havde lukket. Dette gjorde, at SpaceInvader var klar til at levere på deres aftaler henover sommeren og ind i efteråret. SpaceInvader vækstede 249% i den periode. En vækst, der ville have været større, hvis det ikke havde været for nedlukningen.

Lukkede fragtterminaler

SpaceInvader har været begunstiget med at arbejde med firmaer i vækst. Bl.a Bring og PostNord har haft travlt med danskernes online købelyst under corona-epidemien. Men samarbejdet har ikke været uden udfordringer. SpaceInvader har ikke kunne komme ind på logistik-terminalerne, hvor de normalt har haft onboarding og implementering af deres pallestativer.

Nye salgsmetoder

Derfor har firmaet ændret deres salgs- og implementeringsprocesser digitalt – hvilket har båret frugt. CEO Steen Frederiksen har bl.a. lukket koncernaftalen med Bring i Norge helt uden at mødes fysisk. Samtidig har de også lykkedes med virtuel implementering i både Sverige og Holland med deres stativer. SpaceInvader mener dog at teams og zoom ikke kan erstatte den ”nærhed” og rapport med kunder, som opbygning af længerevarende relationer kræver – og som de fysiske møder giver.

Alt i alt, ser SpaceInvader året som et helt specielt år, hvor de på trods af Corona-epidemien kom godt igennem – og faktisk fik skabt en bæredygtig forretning i dette skæbne år. De har stadig nogle forhindringer med corona, da der er terminaler og steder de ikke kan komme ind og indtil da er håndbremsen stadig lidt trukket for. Dog har de fået de rigtige testimonial kunder ind, hvilket de er meget stolte omkring og de vil bane vejen for yderligere vækst i 2021.

 

Læs flere historier fra artikel-serien: “VORES CORONA-ÅR”